De geschiedenis van Balmain
Pierre Balmain studeerde op jonge leeftijd architectuur, maar stopte daarmee omdat hij altijd al gefascineerd was door mode. In die tijd werkte hij voor Lucien Lelong en Edward Molyneux. In 1945 richtte hij zijn eigen bedrijf op dat haute couture produceerde. Al snel presenteerde hij zijn eerste collectie. Zijn mode in die tijd was nauwsluitend en elegant. De coupes vielen bij iedereen in de smaak, niet alleen bij klanten maar ook bij critici. Zelfs vertegenwoordigers van internationale koninklijke families behoorden tot zijn klanten, net als Hildegard Knef en Brigitte Bardot.
In de daaropvolgende jaren werden de eerste Balmain-geuren gecreëerd en geïntroduceerd. Sommige zijn vandaag de dag nog steeds absolute klassiekers. Uniformen en filmkostuums werden ook ontworpen door Balmain, bijvoorbeeld voor de Franse politie of voor luchtvaartmaatschappijen.
In de jaren 1960 nam de belangstelling voor het bedrijf echter steeds meer af. In 1977 moest het zelfs worden verkocht aan Montagut. Pierre Balmain overleed in 1982 en liet het bedrijf achter in de handen van zijn partner en assistent Erik Mortensen. In hetzelfde decennium veranderde het bedrijf meerdere keren van eigenaar totdat Mortensen in 1990 ook vertrok.
In het volgende decennium en tot in de nieuwe eeuw worstelde Balmain herhaaldelijk met financiële problemen, die zelfs Oscar de la Renta niet kon voorkomen. Pas in 2006 slaagde het bedrijf erin om weer succesvol te worden. Twee jaar eerder was het bedrijf volledig van de catwalks in de wereld verdwenen. Maar vanaf dat moment veranderde de stijl van Balmain aanzienlijk. De mode werd gekenmerkt door studs, grote schoudervullingen en geperforeerde stoffen. De klassieke elegantie veranderde in een rockimago.
Omdat het een limited edition is, heeft Balmain Extatic Tiger Orchid geen eigen reclamecampagne.