Modern, minimalistisch en toch op de een of andere manier nostalgisch - Byredo parfum
Het jonge Zweedse bedrijf Byredo weet als geen ander hoe herinneringen en emoties samen te persen in geurvorm. De buitengewone combinatie van intense, oriëntaalse smaken en ingetogen Scandi-stijl inspireert klanten over de hele wereld. De unieke geurcomposities maken indruk met hun heldere lijnen, die elk waardevol ingrediënt de ruimte geven die het nodig heeft.
Bij Byredo Parfum worden nieuwe geuren altijd gecreëerd op basis van herinneringen en emoties. Het doel is niet om echte, tastbare dingen na te bootsen met een parfum. Het doel is eerder om een bepaald gevoel over te brengen op de drager. Door deze aanpak heeft het bedrijf al snel een speciale plaats verworven in de wereld van parfums. Byredo Parfum onderscheidt zich met zijn parfums bewust van andere luxemerken. De meeste parfums zijn ook uniseks, wat vrij ongebruikelijk is in het luxesegment. Wat aanvankelijk een nicheproduct lijkt, is in zeer korte tijd uitgegroeid tot een absolute bestseller. Er is immers nog steeds veel vraag naar revolutionaire nieuwe ideeën in de luxe parfumsector.
Basketballer, bouwvakker, parfumeur - het buitengewone succesverhaal van Ben Gorham
De geschiedenis van het label is net zo uniek als de geuren van Byredo Parfum. Het bedrijf werd in 2006 opgericht door Ben Gorham, een voormalig professioneel basketballer. Gorham werd geboren in Zweden en groeide op in Stockholm, Toronto en New York. Hij leerde op jonge leeftijd veel verschillende landen en culturen kennen. Daarom ziet Ben Gorham zichzelf als een wereldburger. De Indiase cultuur van zijn moeder maakt net zo goed deel uit van zijn identiteit als de westerse levensstijl van zijn tweede thuis in Canada. De meerderheid van zijn klasgenoten en jeugdvrienden zijn zwart of latino. Gorham ziet culturele identiteit dan ook als een veranderlijk concept: "Tegenwoordig is de mensheid veel diverser dan een paar decennia geleden. Verschillende culturen vermengen zich en geven aanleiding tot compleet nieuwe, geïndividualiseerde gewoonten en tradities.
In de wereld van luxemerken is Byredo een echte uitzondering.
De meeste grote modehuizen en cosmeticabedrijven kunnen terugkijken op een lange geschiedenis en hebben een zeer duidelijke culturele identiteit. Grote traditionele Europese huizen zoals Gucci, Hermès of Chanel hebben in de loop van decennia of zelfs eeuwen een bepaald imago opgebouwd, dat ze vandaag de dag nog steeds met succes uitdragen. Veel grote merken vinden het belangrijk om gezien te worden als familiebedrijf, waar continuïteit en traditie hoog in het vaandel staan.
Byredo Parfum pakt het helemaal anders aan. Bijna geen enkel ander luxelabel wijkt zo af van de traditionele huizen als Byredo. En Ben Gorham vormt ook een opvallend contrast met de erfgenamen van de grote modemerken. Het is niet alleen zijn multiculturele identiteit die hem uniek maakt in deze industrie, ook zijn carrière is volledig atypisch. Nadat hij van school kwam, speelde hij een paar jaar basketbal, onder andere in Europa, maar moest deze droom op 25-jarige leeftijd opgeven. Hoewel Gorham in Zweden is geboren, liep zijn aanvraag voor het staatsburgerschap vertraging op en droogden de basketbalaanbiedingen op. Hij verdient de kost onder andere als bouwvakker en schrijft zich uiteindelijk in aan het College of Fine Arts in Stockholm, waar hij ook afstudeert. Het tij keerde voor hem toen hij in 2004 bij toeval parfumeur Pierre Wulf ontmoette. Hij was gefascineerd door het werk van de gerenommeerde parfumeur en liet hem kennismaken met de geheime processen van de parfumerie. Het is ook Wulff die Gorham uiteindelijk samenbrengt met de topneuzen Jérôme Epinette en Olivia Giacobetti. Na jaren van ontwikkelingswerk slagen de twee erin om Ben Gorhams geurideeën te realiseren en zijn jeugdherinneringen te bottelen - de geboorte van Byredo.
Byredo parfum - geuren die herinneringen oproepen
Gorham trok wereldwijd de aandacht met zijn allereerste geurcollectie. De collectie werd uitgebracht in 2006 en bestaat uit vijf geuren: Green, Chembur, Pulp, Rose Noir en Gypsy Water.
-Green is een van de eerste geuren die door Byredo Parfum werd gelanceerd. De sterke groene noten herinneren aan Gorhams vader, die het gezin verliet toen Gorham net zes of zeven jaar oud was. In die tijd droeg zijn vader altijd een parfum dat naar groene bonen en verse bladeren rook. Met Green verpakt parfumeur Jérôme Epinette deze bitterzoete herinneringen aan een zorgeloze kindertijd in een modern, minimalistisch jasje.
-Encens Chembur is een eerbetoon aan Gorhams moeder. De geur, vernoemd naar haar geboorteplaats, maakt indruk met zijn warme, spirituele noten. Oosterse kruiden en wierook doen denken aan een hindoetempel en geven een knus, warm gevoel.
-Pulp is een unieke combinatie van exotische en Zweedse smaken. Zoete en frisse fruitnuances verenigen zich tot een dramatische compositie. De zoete, rijpe, sappige vruchten creëren een onweerstaanbare, sensuele geur.
-Byredo Parfum gebruikt de traditionele Damastroos voor Rose Noir. De zoete, sensuele geur van de bloem wordt gecombineerd met donkere, wrange aroma's die Rose Noir een decadent, donker karakter geven.
-Gypsy Water is een ode aan de Roma-cultuur, hun unieke gebruiken, kleurrijke festivals en geloof. Intense, verleidelijke bloemennoten ontmoeten donkere, aardse houtachtige aroma's, frisse, fruitige citrusnoten en kruidige peper. Het resultaat is een onvergelijkbare geur die doet denken aan wilde feesten diep in het bos.
De ongewone geurcomposities in deze eerste collectie spreken vooral jonge, hippe klanten aan. In eerste instantie konden zij alleen een Byredo parfum kopen in geselecteerde boetieks. Maar omdat de vraag snel toeneemt, wordt de distributie snel uitgebreid. En natuurlijk kun je een Byredo parfum ook online kopen - zoek gewoon naar Byredo in de online shop. Byredo parfum heeft zich inmiddels een plaats verworven op de luxe markt. Gorham en zijn parfumeurs weten hoe ze unieke geuren moeten creëren die Zweeds minimalisme vakkundig combineren met oosterse weelde. Ze vertrouwen op ingrediënten van hoge kwaliteit en uitzonderlijke geurcomponenten. In de parfums zijn zowel Indiase kruiden als Zweedse bessen te vinden. De ingetogen, Canadese stijl is net zo goed vertegenwoordigd als de levendige cultuur van zijn Indiase moeder. De moderne creaties van Byredo Parfum hebben een intense geur zonder overladen of opdringerig te zijn. Maar het belangrijkste is dat ze veel meer zijn dan alleen geuren. Ze roepen emoties en herinneringen op en worden zo een gevoel en een manier van leven.
De rol van buitenstaander past goed bij Ben Gorham
Ben Gorham is zich goed bewust van zijn rol als buitenstaander in de wereld van luxe parfums. Zijn multiculturele identiteit en zijn ongewone achtergrond geven hem een bijzondere positie. Hij ziet zichzelf als iemand die de luxemarkt wil revolutioneren. Dit is zeker deels te danken aan het feit dat hij zich er nooit echt thuis heeft gevoeld. Sinds de oprichting van zijn label is hij zijn eigen weg gegaan.
Om naast de traditionele huizen te overleven, kiest Gorham voor de tactiek van differentiatie. Hij positioneert zich bewust anders en is voorstander van een nieuwe bedrijfsstrategie. Het label heeft grotendeels afgezien van traditionele reclamecampagnes. In plaats daarvan communiceert Byredo steeds meer via sociale media en beroemde klanten. Onder Gorhams vrienden bevinden zich enkele van de beroemdste ontwerpers en talloze Hollywoodberoemdheden, en de lanceringsfeestjes zitten vol met beroemdheden en bekende gezichten.
Het bedrijf gaat ook zijn eigen weg als het op prijzen aankomt. Ondanks de hoogste kwaliteit ingrediënten en innovatieve ontwerpen, zijn Byredo 's creaties ontworpen om betaalbaar te blijven voor mensen met een budget. Sommige van de mooiste geuren van Byredo Parfum kunnen worden gekocht voor een gunstige prijs, terwijl andere creaties aanzienlijk hogere bedragen vereisen.
Byredo parfum - luxe voor iedereen
Met een Byredo parfum kopen klanten meer dan alleen een mooie geur. De buitengewone creaties zijn een eerbetoon aan de uniciteit van de mens, aan de schoonheid van menselijke emoties en herinneringen. De intense maar nooit overladen geuren van Byredo Parfum wekken unieke gevoelens en herinneringen op in ieder mens. Scandinavisch minimalisme wordt vakkundig gecombineerd met oosterse zoetheid en intensiteit. Traditionele geuren in een modern jasje en de samensmelting van verschillende culturen overtuigen over de hele linie. En het beste van alles is dat als je een Byredo parfum online wilt kopen, je niet eens diep in de buidel hoeft te tasten. Omdat het belangrijk is voor het label om niet exclusief verankerd te zijn in het luxesegment en betaalbaar te blijven voor gewone klanten, zijn sommige geuren van Byredo Parfum al verkrijgbaar tegen gunstige prijzen.