Modern, minimalistisch en toch een beetje nostalgisch - Byredo Parfum
Het jonge Zweedse bedrijf Byredo begrijpt als geen ander hoe je herinneringen en emoties in geurvorm kunt gieten. De buitengewone combinatie van intense, oriëntaalse aroma's en de sobere Skandi-stijl inspireert klanten wereldwijd. De unieke geurcomposities overtuigen door hun heldere lijn, die elk waardevol ingrediënt de nodige ruimte geeft.
Bij Byredo Parfum worden nieuwe geuren altijd gecreëerd op basis van herinneringen en emoties. Het doel is niet om echte, tastbare dingen na te bootsen met een parfum. Het gaat er eerder om een bepaald gevoel over te brengen op de drager. Deze aanpak heeft het bedrijf snel een speciale plaats opgeleverd in de wereld van de parfums. Met zijn geuren onderscheidt Byredo Parfum zich heel bewust van andere luxemerken. De meeste parfums zijn ook uniseks geuren, wat vrij ongewoon is in het luxesegment. Wat aanvankelijk een nicheproduct lijkt, is dus in zeer korte tijd uitgegroeid tot een absolute bestseller. Immers, revolutionaire, nieuwe ideeën zijn nog steeds erg in trek, zelfs in het segment van de luxe parfums.
Basketballer, bouwvakker, parfumeur - het buitengewone succesverhaal van Ben Gorham
Net zo uniek als de geuren van Byredo Parfum is de geschiedenis van het label. Het bedrijf werd in 2006 opgericht door Ben Gorham, een voormalig professioneel basketballer. Gorham werd geboren in Zweden en groeide op in Stockholm, Toronto en New York. Hierdoor leerde hij al op jonge leeftijd een grote verscheidenheid aan landen en culturen kennen. Daarom ziet Ben Gorham zichzelf als een burger van de wereld. De Indiase cultuur van zijn moeder maakt evenzeer deel uit van zijn identiteit als de westerse levensstijl van zijn Canadese tweede thuis. De meeste van zijn klasgenoten en vrienden zijn zwart of Latino. Gorham ziet culturele identiteit dan ook als een vloeibaar begrip: "Vandaag de dag is de mensheid veel diverser dan nog maar enkele decennia geleden. Verschillende culturen vermengen zich en geven aanleiding tot geheel nieuwe, individuele gewoonten en tradities.
In de wereld van luxemerken is Byredo een echte uitzondering
De meeste grote modehuizen en cosmeticabedrijven kunnen terugblikken op een lange geschiedenis en hebben een zeer duidelijke culturele identiteit. Grote Europese traditionele huizen zoals Gucci, Hermès of Chanel hebben in de loop van decennia of zelfs eeuwen een bepaald imago ontwikkeld, dat zij ook nu nog met succes dienen. Veel grote merken hechten er veel belang aan te worden gezien als familiebedrijven waar continuïteit en traditie hoog in het vaandel staan.
Byredo Parfum kiest voor een totaal andere aanpak. Bijna geen enkel luxelabel is zo verschillend van de traditionele huizen als Byredo. En Ben Gorham vormt ook een opvallend contrast met de erfgenamen van de grote modemerken. Niet alleen zijn multiculturele identiteit maakt hem uniek in deze industrie, maar ook zijn carrière is absoluut atypisch. Na zijn middelbare school speelde hij enkele jaren basketbal, onder meer in Europa, maar moest deze droom op 25-jarige leeftijd opgeven. Hoewel Gorham in Zweden geboren is, loopt zijn aanvraag voor het staatsburgerschap vertraging op en de basketbalaanbiedingen drogen op. Hij verdient onder meer de kost als bouwvakker en schrijft zich uiteindelijk in aan het Stockholmse College voor Schone Kunsten, waar hij afstudeert. Het tij keert voor hem als hij in 2004 bij toeval parfumeur Pierre Wulf ontmoet. Hij is gefascineerd door het werk van de beroemde parfumeur en laat zich door hem inwijden in de geheime processen van de parfumerie. Het is Wulff die Gorham uiteindelijk samenbrengt met topneuzen Jérôme Epinette en Olivia Giacobetti. Na jaren van ontwikkelingswerk slagen de twee erin om Ben Gorham's geurideeën uit te voeren en zijn jeugdherinneringen te bottelen - de geboorte van Byredo.
Byredo Parfum - geuren die herinneringen oproepen
Gorham trok al wereldwijde aandacht met zijn eerste geurcollectie. De collectie, uitgebracht in 2006, bestaat uit vijf geuren: Green, Chembur, Pulp, Rose Noir en Gypsy Water.
-Green is een van de eerste geuren die Byredo Parfum op de markt bracht. De sterke groene noten herinneren aan Gorham's vader die het gezin verliet toen Gorham nog maar zes of zeven jaar oud was. In die tijd droeg de vader altijd een parfum dat rook naar groene bonen en verse bladeren. Met Green verpakt parfumeur Jérôme Epinette deze bitterzoete herinneringen aan onbezorgde kinderdagen in een modern, minimalistisch jasje.
-Encens Chembur is een eerbetoon aan Gorham's moeder. Het parfum, genoemd naar haar geboorteplaats, overtuigt met zijn warme, spirituele noten. Oosterse kruiden en wierook doen denken aan een hindoetempel en laten een rustgevend, warm gevoel achter.
-Pulp is een unieke combinatie van exotische en Zweedse smaken. Zoete en frisse fruitnuances zorgen samen voor een dramatische compositie. De zoete, rijpe, sappige vruchten creëren een onweerstaanbare, sensuele geur.
Voor Rose Noir gebruikt Byredo Parfum de traditionele Damask roos. De zoete, sensuele geur van de bloem gaat gepaard met donkere, wrange aroma's die Rose Noir een decadent, somber karakter geven.
-Zigeunerwater is een ode aan de cultuur van de Roma, aan hun unieke gebruiken, kleurrijke feesten en hun geloof. Intens verleidelijke bloemennoten ontmoeten donkere, aardse houtaroma's, frisse fruitige citrusnoten en kruidige peper. Het resultaat is een onvergelijkbare geur die doet denken aan wilde feesten diep in het bos.
De ongewone geurcomposities van deze eerste collectie spreken vooral jonge, hippe klanten aan. In het begin kunnen ze alleen een Byredo parfum kopen in geselecteerde boetieks. Wanneer de vraag snel toeneemt, wordt de distributie echter snel uitgebreid. En natuurlijk kan men ook een Byredo parfum online kopen - zoek gewoon naar Byredo in de online winkel. Ondertussen heeft Byredo parfum zich een plaats veroverd op de luxemarkt. Gorham en zijn parfumeurs weten hoe ze unieke geuren moeten creëren die het Zweedse minimalisme vakkundig combineren met oriëntaalse weelde. Zij steunen op ingrediënten van hoge kwaliteit en uitzonderlijke geurcomponenten. Indiase specerijen zijn te vinden in de parfums, evenals Zweedse bessen. De gereserveerde, Canadese manier is vertegenwoordigd, evenals de levendige cultuur van zijn Indiase moeder. De moderne creaties van Byredo Parfum ruiken intens zonder overladen of opdringerig te zijn. Maar het belangrijkste is: ze zijn veel meer dan alleen maar geuren. Zij roepen emoties en herinneringen op en worden zo een gevoel en een manier van leven.
De underdog rol past goed bij Ben Gorham
Ben Gorham is zich terdege bewust van zijn rol als buitenstaander in de wereld van luxe parfums. Zijn multiculturele identiteit en zijn ongewone loopbaan geven hem een bijzondere positie. Hij ziet zichzelf als iemand die de luxemarkt wil revolutioneren. Een deel van de reden daarvoor is zeker dat hij zich daar nooit echt thuis heeft gevoeld. Hij is zijn eigen weg gegaan sinds hij zijn label heeft opgericht.
Om naast de traditionele huizen te blijven, kiest Gorham voor de afbakeningstactiek. Hij positioneert zich bewust anders en baseert zich op een nieuwe bedrijfsstrategie. Het label heeft de traditionele reclamecampagnes grotendeels achterwege gelaten. In plaats daarvan communiceert Byredo meer via sociale media en klanten met beroemdheden. Gorham's vrienden zijn enkele van de beroemdste ontwerpers en talrijke Hollywood-beroemdheden, en de lanceringsfeesten zijn doorspekt met beroemdheden en bekende gezichten.
Het bedrijf gaat ook zijn eigen weg als het op prijsstelling aankomt. Ondanks de ingrediënten van de hoogste kwaliteit en de innovatieve ontwerpen, moeten de creaties van Byredo ook betaalbaar blijven voor mensen met een kleinere portemonnee. Sommige van de mooiste geuren van Byredo Parfum kunnen goedkoop worden gekocht, terwijl voor andere creaties aanzienlijk hogere bedragen nodig zijn.
Byredo Parfum - Luxe voor iedereen
Met een Byredo parfum kopen klanten meer dan alleen een mooie geur. De buitengewone creaties zijn een eerbetoon aan de uniciteit van de mens, aan de schoonheid van menselijke emoties en herinneringen. De intense, maar nooit overladen geuren van Byredo Parfum wekken bij elke persoon heel bijzondere gevoelens en herinneringen op. Scandinavisch minimalisme wordt vakkundig gecombineerd met oosterse zoetheid en intensiteit. Traditionele geuren in een modern jasje en de samensmelting van verschillende culturen overtuigen langs de hele lijn. En het beste is: als je een Byredo parfum online wilt kopen, hoef je niet eens diep in de buidel te tasten. Aangezien het voor het label belangrijk is niet uitsluitend in de luxesector verankerd te zijn, en betaalbaar te blijven voor gewone klanten, zijn sommige parfums van Byredo Parfum al tegen lage prijzen verkrijgbaar.