Campagne voor Calvin Klein CK Een schok voor hem is schel en provocerend
De reclamecampagnes voor producten van Calvin Klein zijn vaak schel en uitdagend. De campagne voor de parfumserie Calvin Klein CK One Shock voor hem is geen uitzondering. Toen het parfum in 2011 op de markt kwam, lag de focus op een tv- en bioscoopspot waar het leven tot op zekere hoogte werd gevierd. Snelle snitten, felle kleuren en veel elektrobeats kenmerken zijn esthetiek. Maar het is niet alleen een esthetiek van schoonheid die wordt gepresenteerd aan de kijker, ook al is het natuurlijk jonge en goed uitziende mensen die daar handelen.
CK One Shock voor hem is neon, street art, clubbing, prullenbak, vreugde en pure provocatie. Deze luidruchtige campagne is onbetwist, net als de geur, gericht op een jong publiek, 2011.
Calvin Klein vertrouwt eerder op rooiing. Het geheel heeft ook een drastisch en soms zelfs enigszins agressief effect. Je ziet jonge mensen dansen en vieren in constante afwisseling met erotisch geladen scènes waarin een man en een vrouw fysiek heel dichtbij komen. Passie en sensualiteit worden hier getoond in een bijna compromisloze directheid. Het lijkt te gaan om een moderne, stedelijke levensstijl die er helemaal niets rustig aan heeft, maar wel vol hebzucht voor het leven.
Het is altijd een beetje zorgwekkend, het wordt duidelijk wat de bijnaam Shock zou kunnen betekenen in de productnaam. Maar het is ook duidelijk wie de doelgroep van de parfumserie Calvin Klein CK One Shock voor hem is - namelijk jonge mannen van begin twintig die in het leven willen duiken maar ook geen illusies hebben. De advertenties die parallel aan de spot werden geplaatst, vervolgen hun aanpak. Het zijn altijd collages van scènes van de plek zelf, die in hun geheel minstens even direct en provocerend overkomen als de bewegende beelden.