Hoeveel reclame heeft tijdloze elegantie nodig?
Chanel is een van de merken die een diepe indruk hebben gemaakt op het bewustzijn van de wereld. Al meer dan 100 jaar geeft het huis mensen kleding en geuren cadeau die nu tot de grote iconen van een verfijnde levensstijl behoren. Je zou denken dat een huis met zo'n hoog profiel en zo'n goed imago zich niet al te veel zorgen hoeft te maken over reclame. En toch bedroeg het reclamebudget van Chanel in 2013 in totaal 75 miljoen euro.
In het geurensegment maakt Chanel echter vooral reclame voor vrouwenparfums, vaak met bekende persoonlijkheden zoals Diane Kruger, Keira Knightley, Gisele Bündchen en Nicole Kidman. In 2012 adverteerde het bedrijf voor het eerst op televisie, maar dan voor een van zijn sterkste vrouwengeuren: For Chanel N05, met Brad Pitt voor de camera. Chanel heeft sinds 2014 ook een eigen kanaal op YouTube. De reclame met Brad Pitt is al meer dan 7,6 miljoen keer bekeken op YouTube.
Chanel is vooral vertegenwoordigd met paginagrote advertenties in tijdschriften. Chanel vestigt herhaaldelijk de aandacht op zichzelf door middel van samenwerkingen met tijdschriften. Bijvoorbeeld in 2016 met de "Glamour Beauty School", een samenwerking waarbij Chanel en het tijdschrift Glamour workshops blijven houden over het thema beauty.
Productreclame voor Chanel pour Monsieur is zeldzaam. Vaak alleen als verkoopbevordering op het verkooppunt of bij speciale gelegenheden, zoals in 1998 met de printadvertentie "What a guy", waarmee niemand minder dan de Kerstman zelf werd bedoeld. Chanel maakt nog steeds deel uit van het hoofdassortiment, maar is ook het visitekaartje van alle parfumerieën en winkelketens die exquise geuren in hun programma hebben.