Reclamecampagne voor Chanel Égoïste werd cultus
De mannengeur Chanel Égoïste werd in 1990 uitgebracht en gepromoot met een tv-reclamefilm die wereldberoemde reclame-geschiedenis maakte en bijdroeg aan de cultstatus van deze buitengewone geur. De ontwerper en art director van Chanel Jacques Helleu nam regisseur Jean-Paul Goude in dienst voor een korte film over het parfum Chanel Égoïste.
De zwart-wit film toont een hotelfront met veel ramen en Franse balkons waarop net zoveel mooie vrouwen staan, die hun woede, wanhoop en frustratie voorbij hun geliefde - waarschijnlijk dezelfde Casanova - de wereld in schreeuwen, hem beschuldigen en bedreigen. Ze huilen jammerlijk, "Ô woede! (Oh woede!), Ô désespoir! (Oh wanhoop!) en vragend "N'ai-je tant vécu que pour cette infamie? (Heb ik zo lang voor deze schande geleefd?), "Où es-tu? (Waar bent u?) en veeleisend "Montre-toi misérable! (Toon jezelf, Miserabler!) en dreigend "Prends garde à mon courroux, je serai onverbiddelijk! (Pas op voor mijn toorn, ik zal meedogenloos zijn!).
Het antwoord van de man: Hij rekt net zijn naakte arm uit het raam en verlaat het eau de toilette "Égoïste" op het balkon en sluit de luiken weer. De vrouwen schreeuwen verontwaardigd samen "Égoïste! (Egoïstisch). Deze plek wordt begeleid door de muziek van "Dance of the Knights" uit Romeo en Julia van Sergej Prokofjev. Jean-Paul Goude werd bekroond met de "Gouden Leeuw" op het "Cannes Lions International Festival of Creativity" voor deze korte film.
Hij legde uit dat de inspiratie voor de film ligt in de dubbelzinnigheid van deze vrouwen en hun voorstelling: "Schreeuwen ze hun seksuele frustratie uit over hun verborgen verleider? "Of beschuldigen ze hem ervan zijn parfum niet te delen? Chanel verkocht vervolgens meer dan een miljoen liter van het eau de toilette in een maand. Chanel Égoïste is nog steeds een ster en een cultgeur!