De carrière van Estée Lauder (1906 - 2004), die Estée Lauder Modern Muse Le Rouge op de markt bracht, is een Amerikaanse legende. Het begint met zelfgemaakte verzorgingsproducten, geïnspireerd op de recepten voor het maken van crèmes en zalven van de apotheker, de Hongaarse oom. De jonge moeder gebruikt ontmoetingen met vrienden om haar producten te verspreiden en vertrouwt op mond-tot-mondreclame. Met zelfverzekerde overtuigingskracht krijgt Lauder presentatieruimtes bij schoonheidsspecialisten, kapsalons en hotels.
Estée Lauder werd in 1946 samen met haar man Joseph Lauder opgericht. Met het toenmalige innovatieve concept van kleine proefverpakkingen had Lauder een verbluffend succes en kon ze eindelijk in het beroemde New Yorkse warenhuis Saks Fifth Avenue worden ondergebracht. In 1953 maakten Lauder en haar collega en vriendin Arnold van Ameringen Youth Dew, een badtoevoeging. Estée Lauder produceerde in de jaren daarna parfums voor merken als Tommy Hilfiger, Donna Karan en Michael Kors. Het bedrijf wordt voortdurend uitgebreid en uitgebreid door de aankoop van merken zoals Clinique, M.A.C., La Mer, Bobbi Brown, Aveda, Smashbox Cosmetics en AERIN Beauty, waardoor Estée Lauder een van de grootste cosmeticaconcerns ter wereld is, nu beheerd door Lauders kleinzoon William Lauder.
Met meer dan zeventig parfums sinds 1953 is het productieve bedrijf een van de toonaangevende fabrikanten op het gebied van parfums. Wie Amber Mystique precies heeft ontworpen, is onduidelijk, want Estée Lauder produceert nu in grote laboratoria met veel parfumeurs en chemici, dus teamwork kan worden verondersteld. De professionele productie onderstreept de luxe en elegantie waar Estée Lauder voor staat. Het geheim van Amber Mystique ligt niet alleen in het design, maar ook in de bijzondere uitstraling van de geur.