Vrouwengrootmacht en teamwork
Estèe Lauder Youth-Dew is gemaakt door de Amerikaanse parfumeur Josephine Catapano. Ze was een van de eerste van haar gilde in Amerika en trainde vele uitstekende parfumeurs, waaronder de beroemde Sophia Grojsman. Josephine Catapano ontwikkelde het parfum Estée Lauder Youth-Dew in opdracht van de jonge ondernemer Estée Lauder, die in 1946 samen met haar man een cosmeticabedrijf oprichtte en haar eerste parfum, Youth-Dew, op de markt bracht. Slechts enkele parfumcreaties van Catapano zijn doorgegeven aan het nageslacht.
Het gaat onder meer om Guy Laroche Fidji uit 1966 en Nobel Norell for Women, opgericht door de parfumeur in 1968. Estèe Lauder begon met gezichtsverzorgingscrèmes en cosmetica en was de eerste die glimlachte toen ze de parfummarkt wilde veroveren met een vrouwengeur. In de jaren vijftig werd dit gedomineerd door Franse creaties die werden beschouwd als luxegoederen. Met creatieve promoties kon Lauder echter de klanten van Estée Lauder Youth-Dew inspireren en het parfum in het eerste jaar van publicatie in heel Amerika bekend maken.
Bij de aankoop van Estée Lauder Youth-Dew bijvoorbeeld gaf ze gratis kleine samples en toiletartikelen om het parfum en het merk erachter te promoten. De neus achter deze succesvolle geur, Josephine Catapano, was toen relatief onbekend en een zeldzaamheid in haar beroep als vrouw. Josephine Catapano ontwierp in opdracht van Estèe Lauder een parfum dat dankzij zijn sensualiteit en emancipatie vandaag de dag nog steeds tijdloos en elegant is.