Verlanglijstje Telefoon +3225 / 886971

Dior Dior ella - elegantie tussen bloemen en sappige vruchten

Het bloemig-fruitige parfum Dior Dior ella, gelanceerd in 1972, is een van de meest populaire en succesvolle vrouwelijke geuren van het Franse couture label. De originele chypre compositie krijgt zijn fascinatie door de zelfbewust elegante intensiteit, frisheid en zuiverheid van zijn noten. Zoals nauwelijks andere vrouwenparfums scoort ze met een unieke elegantie, wat van elke voorstelling een evenement maakt. De nieuwe editie van het parfum, gepresenteerd in 2009, bevat een nieuwe formulering en een gemoderniseerde fles, maar laat de populaire geurakkoorden onveranderd. Het is Dior geïntegreerd in de lijn Les Créations de Monsieur.

Kopnoten:
Hartnoten:
Basisnoten:

Dior Dior ella opent met een pittige frisheid met accenten van bergamot, Siciliaanse citroen en sappige meloen. De kruidige basilicumnoten stimuleren de zintuigen en de groene noten doen denken aan het jonge meigroen van de lindeboom. De delicate, verleidelijk geurende bloemen van cyclamen, anjer, jasmijn en roos maken het hart van het parfum onmiskenbaar. Het honingzoete aroma van kamperfoelie zorgt ervoor dat het bloemenakkoord er bijzonder elegant uitziet. De bloesemronde wordt nog eens versterkt door rijpe perzik, die de zintuigen meevoert naar een paradijselijke tuin van bloemen en vruchten. Elegantie is ook de verplichting van de basisnoot, waardoor de geur bedrieglijk, maar onopvallend kan eindigen. Fijn eikenmos wordt ondersteund door de veelzijdige groene en delicate fruitige aroma's van patchoeli en vetiver. Warme, zachte muskus voegt een vleugje subtiele sensualiteit toe.

Het parfum van een beroemde meester

De heerlijke geur voor vrouwen Dior Dior is een compositie van meesterparfumeur Edmond Roudnitska. Als zoon van een parfumeur begon hij in 1926 zijn parfumopleiding in Grasse, waarna hij enkele jaren werkte voor de Franse geur- en geurfabrikant de Laire. De Fransman dankt zijn eerste succesvolle creaties aan een ontmoeting met modeontwerper Marcel Rochas, die hem ervan overtuigde een parfum voor zijn label te ontwikkelen. Zijn vrouwengeur Femme uit 1945 zorgde ervoor dat de industrie op de voorgrond kwam te staan. De rijke, fruitige chypre compositie werd een sensationeel succes. Net als in Dior Dior ella combineerde Roudnitska al een overvloed aan bloemenaccenten met heerlijke fruitnoten in deze vroege geur, in evenwicht gebracht door kruidige nuances. In 1949 verhuisde de parfumkunstenaar zijn laboratorium in de buurt van Grasse, waar hij bij zijn dood in 1996 als freelance parfumeur werkte.

Voor het merk creëerde Edmond Roudnitska Dior naast Dior Dior ella nog acht andere adembenemende geuren. Zijn engagement voor het Franse couturelabel vestigde zijn reputatie als een van de meest briljante parfumeurs van de twintigste eeuw. De samenstelling van de vrouwengeur Dior issimo in 1956 maakte van Roudnitska een ster voorgoed. Zijn reconstructie van de dominante lelie van de dalnoot was baanbrekend. Omdat de speciale geur van de lelietjes van de vallei niet kan worden verkregen uit de bloemen van de plant, heeft de parfumeur gekozen voor synthetische productie. Het succes was in die tijd sensationeel.

Voor de nieuwe editie van Dior ella heeft Dior meesterparfumeur François Demachy Dior het oorspronkelijke recept van Edmond Roudnitska herzien volgens de richtlijnen van de International Fragrance Association Module, die de maximaal toegestane concentraties van geuren vaststelt. Bovendien zijn slechts enkele gewichten voorzichtig bijgewerkt. Demachy liet het karakter en de individuele geuren van dit unieke parfum onaangeroerd.

Geurvaatjes vertellen over de geest van de tijd

De flacons van beide Dior ella edities laten op indrukwekkende wijze de veranderingen in stijl en mode van de afgelopen veertig jaar zien. Beide flessen zijn gemaakt door de Franse kunstenaar Serge Mansau, een beroemdheid in de wereld van de haute parfum.

De fles uit 1972 is eenvoudig en functioneel. De bredere contouren krijgen een elegante uitstraling door de perfecte rondingen. Het grafische ontwerp van het flesje maakt het gemakkelijk om het etiket te raden: De fles en de dop zijn versierd met een plastic laagje in een zwart en wit hondentandpatroon. Een patroon dat de voorkeur kreeg voor de legendarische kostuums van het merk en dat ook Dior de vintage modellen in de huidige collecties van het bedrijf onderscheidt.

De Dior ella fles uit Dior 2009 heeft geen versieringen met een zelfherkennende waarde. Helder, glad glas omsluit een ovale depressie in trapeziumvormige contouren. Het fungeert als een label en benoemt het merk en de geur. Een zilveren metalen manchet rond de flessenhals en een trapeziumvormige glazen dop harmoniëren ook op magische wijze met de dikke, fijn gebogen flessenbodem.

Minimalistische reclame voor een haute parfum

De eigenlijke campagne voor Dior Dior ella werd gelanceerd in 1972 en ging gepaard met de lancering van de nieuwe creatie van het label. De nieuwe editie van de geur is bijna volledig ontdaan van klantgerichte marketing. Immers, dit is een unieke cultgeur die al meer dan drie decennia een sensatie veroorzaakt en heeft een breed scala aan trailers. Slechts een bescheiden fotoserie presenteert de succesvolle geur met een nieuwe fles en verpakkingsdoos. Zelfs de campagne uit 1972 is allesbehalve uitgebreid. Het beperkt zich tot zeer originele printreclame en doet dit zonder dure tv-spots. De focus ligt op de fascinerende modecollecties die de core business van het merk vormen. Geuren, hoe uniek ze ook mogen zijn, moeten er als kostbare accessoires in passen.

De printcampagne voor de Dior lancering van Dior ella richt zich op vrouwelijk zelfvertrouwen en richt zich op alle leeftijdsgroepen. Een van de twee afbeeldingen toont een dame in haar vaste leeftijd. Ze draagt een rood kostuumjack op haar witte blouse en leunt uit een treinraam, haar hoofd rustend op haar hand met een witte handschoen. Grote ronde zonnebrillen hebben hun plaats gevonden in haar open, halflang haar. In het scenario wordt de geurflesje opgehemeld naast een opschrift dat het merk en de naam van de geur onthult.

De tweede grafiek is gericht op de bijzonder jonge dames. Een jonge vrouw met blazend zwart haar, belbodems, pompen en een felgele blouse schittert voor een schrille geelgroene achtergrond. Ze is blij dat ze een fles Dior Dior ella op haar borst drukt. De naam van de geur is geschreven in een vrolijk zwart schrift met een dik uitroepteken. De fles en de verpakkingsdoos onderaan de foto geven nogmaals aan dat Dior dit een nieuw parfum uit het huis is.