Pour Homme - de beroemde campagne "met" Yves Saint Laurent
Ter gelegenheid van zijn 50e verjaardag presenteerde het bedrijf van modeontwerper Yves Saint Laurent in 2011 de geurcollectie La Collection YSL. Acht beroemde en populaire geuriconen uit de periode tussen 1960 en 2010 werden opnieuw gelanceerd. Sommige van deze historische geurklassiekers waren tot dan toe nauwelijks verkrijgbaar en werden niet meer geproduceerd.
Deze Heritage Collection bestaat uit vier geselecteerde mannengeuren en vier geselecteerde vrouwengeuren. Deze werden afzonderlijk en als complete collectie gepromoot in een fotocampagne. De nostalgische La Collection YSL werd gepresenteerd met zijn rosé-beige gekleurde kubusflacons voor de damesgeuren en zwarte kubusflacons voor de herengeuren in een schaakbordpatroon. Een eerbetoon aan de strakke lijnen en geraffineerde ontwerpen van het modehuis Yves Saint Laurent.
Een van deze begeerde herengeuren is Yves Saint Laurent Pour Homme. De originele Pour Homme werd gelanceerd in 1971 en was de eerste mannengeur van het modelabel. De reclamecampagne voor dit origineel veroorzaakte destijds een sensatie over de hele wereld. Voor de reclamecampagne verscheen de modeontwerper zelf als model voor de camera - ook naakt met een neutrale uitdrukking in een stijlvolle zittende pose.
Deze beroemde zwart-wit naaktfoto toonde de toen 35-jarige Yves Saint Laurent alleen gekleed in zijn bril en met de quote "Depuis 3 ans cette eau de toilette est la mienne. Aujourd'hui elle peut étre la vótre." (3 jaar lang was deze eau de toilette van mij, vandaag kan ze van jou zijn). De fotograaf was Jeanloup Sieff.
De verfrissende Chypre Pour Homme stond en staat echter niet voor provocatie, maar voor mannelijkheid, natuurlijkheid, kracht, elegantie, verfijning en als het overwinningsparfum voor succesvolle zakenmannen, wat inspirerend werd weergegeven in andere reclamefoto's door andere herenmodellen, citaten en een Financial Times.