Pour Homme - de beroemde campagne "met" Yves Saint Laurent
Ter gelegenheid van het 50-jarig bestaan presenteerde het bedrijf van de modeontwerper in 2011 de geurencollectie Yves Saint Laurent La Collection YSL. Acht beroemde en populaire geuriconen uit de periode tussen 1960 en 2010 werden nieuw op de markt gebracht. Sommige van deze historische geurklassiekers waren tot dan toe nauwelijks verkrijgbaar en werden niet meer geproduceerd.
Deze Heritage Collection bestaat uit vier geselecteerde mannen- en vier vrouwengeuren. Deze werden individueel en als een complete collectie gepromoot in een fotocampagne. De nostalgische La Collection YSL werd gepresenteerd met zijn roze-beige kubusflessen met vrouwengeuren en zwarte kubusflessen met mannengeuren in het patroon van een schaakbord. Een eerbetoon aan de heldere snitten en verfijnde ontwerpen van de mode van het modehuis.Yves Saint Laurent
Een van die begeerde mannengeuren is Yves Saint Laurent Pour Homme. De originele Pour Homme kwam uit in 1971 en was de eerste mannengeur van het modemerk. De reclamecampagne van dit origineel veroorzaakte in die tijd een sensatie in de wereld. Voor de reclamecampagne verscheen de modeontwerper zelf als model voor de camera - onder andere naakt met neutrale expressie in een stijlvolle zithouding.
Deze beroemde zwart-wit naaktfoto toont de toenmalige 35-jarige jongen, Yves Saint Laurent alleen gekleed in zijn bril en met de quote "Depuis 3 ans cette eau de toilette est la mienne", uiterst effectief in pers en reclame. Aujourd´hui elle peut étre la vótre. (Deze eau de toilette is al 3 jaar van mij. Vandaag kan het de jouwe zijn.). De fotograaf was Jeanloup Sieff.
De verfrissende Chypre Pour Homme stond en staat niet voor provocatie, maar voor mannelijkheid, natuurlijkheid, kracht, elegantie, verfijning en als het parfum van de overwinning voor succesvolle zakenmensen, dat in verdere reclamefoto's inspirerend werd weergegeven door andere mannenmodellen, citaten en een Financial Times.