Verlanglijstje Telefoon +3225 / 886971

Yves Saint Laurent Jazz - de ongedwongen mannengeur

Licht en levendig als Jazz muziek is de verschijning van Jazz de Yves Saint Laurent nieuwe editie van 2011.

De opening is koriander, wat groen en frisheid met elkaar verbindt. Dit element wordt versterkt door de aromatische wort. Maar Yves Saint Laurent het Jazz heeft een veel breder scala aan noten: In de hartnoot spelen roosgeranium, dragon en cypres een akkoord. De fijne, aangename geur van de roos geranium verspreidt een warme bloemige noot. De dragon heeft zoete tot kruidige tonen die doen denken aan anijs. De groenblijvende cipres wordt beschouwd als een heilige boom waarvan de kruidige en harsachtige geur resoneert met verlangen en passie.

Kopnoten:
Hartnoten:
Basisnoten:

Er Jazz zijn veel verschillende stijlen, maar een bijzondere aantrekkingskracht van deze muziek is de improvisatie. Even onvoorspelbaar was de ontwerper die met de geuren speelde toen hij de houtachtige structuur van de Yves Saint Laurent mannengeur Jazz ontwierp: Patchouli, met zijn zoete, aardse en houtachtige tinten, domineert de complexe basis van de Yves Saint Laurent geur Jazz en geeft dit mannenparfum een exotisch-oriëntale uitstraling. Net als muskus laat het de erotiek stromen. Deze samenstelling is universeel draagbaar voor mannen en gaat lang mee. De eerste geur voor mannen werd in 1988 Yves Saint Laurent gelanceerd door de extravagante Franse modeontwerper.

De parfumeur van Yves Saint Laurent Jazz: de neus Jean-François Latty

Yves Saint Laurent Jazz werd ontwikkeld door de Franse parfumeur Jean-François Latty, die bijna 50 jaar lang succesvol was in de parfumindustrie. Na het succesvol afronden van de parfumschool van Roure Bertrand Fils en Justin Dupont in Grasse, begon Jean-François Latty te werken voor Roure in Parijs en Amerikaanse dochterondernemingen. Toen hij in 1971 naar het IFF verhuisde, begon hij als parfumeur te werken met Raymond Chaillan voor Givenchy III, waar hij zijn eerste sporen verwierf. Hij bleef ook trouw aan zijn credo bij de creatie van Drakkar, Guy Laroche en YSL for Men, waarbij hij natuurlijke ingrediënten gebruikte voor zijn creaties zonder concessies te doen aan de kwaliteit.

Latty is de neus achter Portos (Balenciaga), Estivalia (Puig), Lancaster en andere geuren. In 1987 verhuisde Latty naar Takasago waar hij geuren als L'Eau Dynamisante (Clarins)Yves Saint Laurent Jazz , Universo en Avatar (Coty), Love Story (Ferraud), Background (Jil Sanders), Tsar (Van Cleef) en 360 (Perry Ellis). In 2000 richtte hij JFL Créations op, zijn eigen parfumcompositie en grondstoffenbedrijf, in Grasse en trad later toe tot Téo Cabanel als interne parfumeur. De 15 jaar bij Cabanel gaf Latty de mogelijkheid om terug te keren van industriële parfumerie naar nichegeur. Jean-François Latty heeft alle geuren van dit merk gecreëerd.

Met alle geuren van Téo Cabanel bleef Latty trouw aan zijn stijl, die Oha, Alahine en Lace Garden vakkundig weerspiegelen. Latty werkte ook als consultant voor ASFO voor de oprichting van het Grasse Parfuminstitut van 2000 tot 2002 en als docent van 2002 tot 2005. Zijn overlijden in januari 2019 maakte een einde aan Jean-François Latty's schitterende professionele carrière als parfumeur. Maar zijn creaties zijn nog steeds populair en gewild.

Luxe in zwart en wit

De uitzonderlijke stijl van het merk YSL, dat over de hele wereld bekend is, vereist de perfecte eenheid van inhoud en vorm voor elk product. In dit opzicht is Yves Saint Laurent de fles Jazz de perfecte aanvulling op de luxueuze mannengeur en onderstreept de tijdloze schoonheid ervan.

Dit succes is te danken aan de ontwerper van de flacon, Jérôme Faillant-Dumas. Hij was de cosmeticadirecteur van het huis in 1988, ten tijde van de oprichtingYves Saint Laurent Jazz . Hij ontwierp de flacon Jazz voor Yves Saint Laurent deze klassieke zwart-witte fles. Ook het flaconontwerp van de nieuwe editie is hierop gebaseerd: Het hoekige glaslichaam reflecteert het invallende licht en accentueert vakkundig de beige kleur van het parfum. De helderheid wordt gebroken in de fles, wat het ritme van het luxueuze leven weerspiegelt. De grote zwarte JAZZZ tekst loopt horizontaal over de fles aan de voorkant, in contrast met de hoekige zwarte dop. Hieronder staat het bekende YSL-logo op de onderrand van de praktische pompverstuiver.

De reclamecampagne voor Yves Saint Laurent Jazz

Passend bij de naam neemt de bijbehorende reclamecampagne het thema Jazz over. Deze muziekstijl is gebaseerd op contrasten en variaties, is soms coolJazz , hot of blues. Komende uit de Amerikaanse zuidelijke staten, werd het gespeeld door Afro-Amerikaanse en blanke muzikanten.

Het contrast van zwart en wit bepaalt de algehele stijl van het huis YSL. De modeontwerper wilde bewust choqueren door zwart als modekleur te gebruiken en te experimenteren met transparantie en naaktheid. Zwart en wit domineerden ook het oorspronkelijke ontwerp van Yves Saint Laurent Jazz 1988. De plastic fles was uitgerust met "pianotoetsen" om de "Jazz in de fles" te belichamen. Hij Yves Saint Laurent was een excentriekeling die de androgyne mode tot stand bracht. Dit gebeurde niet zonder publieke aandacht, maar hij berekende de sensaties en gebruikte ze als reclamemateriaal: "Wat telt is de verleiding, is de schok". Hij bracht modellen met een donkere huid op de catwalk en promootte zijn mannengeur YSL pour Homme met naaktfoto's van zichzelf.

De reclamecampagne voor Yves Saint Laurent de campagne Jazz benadrukt de lichte, levendige levenshouding die een vleugje melancholie niet schuwt. De elegante modestijl, die uiteindelijk ook de mannen van de schepping voorziet van overeenkomstige mannelijke geuren, wordt belichaamd in de reclame van de smart dandy. Het verschijnt zowel in videoclips als op posters. Hij zingt over het zoete leven in de stijl van het Franse chanson "C'est si si bon". Voor hem is de wereld in orde en hij geeft deze boodschap op een overtuigende manier door!

Ook Yves Saint Laurent in Jazz de nieuwe editie van 2011 is de reclamecampagne in zwart-wit overtuigend en daarmee volledig op het niveau van de classic-elegante man zoals de ontwerper Yves Saint Laurent hem zag.