Yves Saint L'Homme L'Homme Keulen Bleue: een klassieker, geherinterpreteerd

De mannengeurlijn L'Homme van L'Homme Yves Saint Laurent is ongetwijfeld een van de klassiekers onder de mannenparfums. Geen wonder dus dat het met mooie regelmaat wordt geherinterpreteerd. In 2018 Yves Saint Laurent kwam er L'Homme Cologne Bleue een nieuwe variant op de markt. Het heeft een duidelijke aquatische toets, is ongelooflijk fris en verkwikkend. De uitgestrektheid van de oceanen lijkt erin gevangen te zitten, net zo goed als het een heel bijzonder stukje vrijheid zou moeten cultiveren. Natuurlijk is deze geur ook ongelooflijk koel.

Kopnoten:
Hartnoten:
Basisnoten:

De topnoot is een waar vuurwerk van citrusnoten, tegengegaan door een bepaalde specerij. Er is bloedappelsien, grapefruit, mandarijn en bergamot. Aan de andere kant worden ook zwarte peper en kardemom toegevoegd. In de hartnoot wordt de appel gedomineerd door een vrucht, maar hij is ingebed in een potpourri van rozengeranium, tijm en lavendel. Bovendien zijn er zeer duidelijke echo's van wat we maritieme nota's moeten noemen. De basisnoot is zeer nuchter en ronduit klassiek. Typische vertegenwoordigers zoals sandelhout, cederhout en patchoeli wachten hier om hun volledige potentieel te ontplooien. Al met al ontstaat er een zeer mannelijke geur, die gelukkig geen zware geur heeft. Daarom is Yves Saint Laurent L'Homme Cologne Bleue het ook verleidelijk.

Door de neus direct in het hart: Parfumeur Juliette Karagueuzoglou

Er zijn namen die soms een grote uitdaging vormen voor West-Europeanen. Die van Juliette Karagueuzoglou behoort duidelijk tot deze categorie. De jonge vrouw komt uit Wenen. Het is heel goed mogelijk dat de invloed van het multi-etnische rijk van de Habsburgers ook tot uiting kwam in haar achternaam. Juliette staat in ieder geval voor de nuchtere houding die Oostenrijkers graag zeggen.

Ze zegt over zichzelf dat de reukzin haar belangrijkste zintuig is geweest sinds haar jeugd. Het was dus duidelijk om een parfumeur te worden. Maar omdat dit een zeer moeilijke business is, speelde ze het in eerste instantie veilig en studeerde ze scheikunde. Pas daarna trainde ze als parfumeur bij het gerenommeerde ISIPCA in Versailles en de parfumschool IFF in Grasse, Frankrijk. Daar leerde ze het vak van de grond af aan, iets wat L'Homme Cologne Bleue duidelijk terug te vinden is in het werk dat Yves Saint Laurent ze heeft gemaakt. De vrouw begrijpt gewoon haar werk.

Hun werk is nog steeds duidelijk in termen van aantallen, maar, zoals ze zeggen, zeer veelbelovend. Ze produceerde Jimmy Choo L'Eau, Laura Biagiotti Roma Passione, Penhaligon's Savoy Steam, Yves Rocher Retropical en in Yves Saint Laurent totaal zeven L'Homme Cologne Bleue andere werken voor YSL.

Al deze geuren hebben echter de basisfilosofie van Juliette Karagueuzoglou gemeen. Voor hen moet een geur diep raken en vanuit de neus direct in het hart gaan. Het is goed dat geuren in principe emoties zijn voor Juliette Karagueuzoglou. Zoals bij de meeste emoties zijn de geuren van de Weense geuren vooral bedoeld om intens en niet oppervlakkig te zijn.

De fles: heldere ontwerptaal

De flacons van mannenparfums zijn altijd iets van een statement. Bij Yves Saint Laurent jou is L'Homme Cologne Bleue het niet anders. Hij presenteert zich bijna zonder franje, vertrouwt volledig op een duidelijke vormentaal en doet afstand van elke vorm van speelsheid. We komen een cilindrisch glazen vat tegen met de typische belettering van het huis Yves Saint Laurent en de productnaam op de voorkant. Binnenin glinstert de parfumessentie in een bijna verleidelijke blauwe tint, die doet denken aan het heldere water voor menig Zuidzee-eiland.

Het uiterlijk van de flacon wordt gebroken L'Homme Cologne Bleue door Yves Saint Laurent de pompeuze pet. Hij bekroont de fles hoekig en oversized. Dit lijkt een beetje te veel van een goede zaak en is waarschijnlijk bedoeld als een mannelijk element van het ontwerp. Wat op het eerste gezicht een beetje irritant lijkt, blijkt heel coherent te zijn als je er herhaaldelijk naar kijkt. De uniformiteit breekt eindelijk open - en dat moet het geval zijn voor een moderne mannengeur.

De reclamecampagne: Een verleiding in briljant zwart-wit

De reclamecampagne 2018 richt zich op een anderhalve minuut durende spot Yves Saint Laurent die werd vertoond in bioscopen, sociale media en op televisie. Verantwoordelijk hiervoor is de jonge Canadese filmmaker Emily Kai Bock, die naam heeft gemaakt met haar videoclips. Ze vond het wiel niet noodzakelijkerwijs opnieuw uit met de spot, maar vertrouwde op bekende decorstukken. De kleine streep straalt immers een zeer elegante koelte uit. Het feit dat Bock het geheel in een bijna stralend zwart-wit heeft geënsceneerd, draagt daar natuurlijk aan bij. Dit geeft het geheel niet alleen veel stijl, maar straalt natuurlijk ook een vleugje vintage uit - bijvoorbeeld uit de goede oude tijd van Hollywood.

Mannelijk, elegant, elegant, koel: Yves Saint L'Homme L'Homme Keulen Bleue.

Zo zien we een jongeman met zijn cabriolet cruisen langs een kronkelende oeverweg. In de achteruitkijkspiegel ziet hij een jonge, schijnbaar Aziatische vrouw die heel snel op dezelfde weg zit met een skateboard. Gesneden. Nu zit de man in een kapperszaak en wordt zijn driedaagse baard verwijderd. Opnieuw knippen. De jonge vrouw zwemt nu in een zwembad, waar onderaan de onvermijdelijke afkorting "YSL" staat. Van onderen door het water zie je nu de man die terloops aan de rand van het zwembad staat, zich even buigt en zijn hand door het water laat glijden. Het is duidelijk dat de vrouw uit het water komt en hem volgt.

Zoals ik al zei, is deze plek L'Homme Cologne Bleue niet Yves Saint Laurent bepaald revolutionair. In ruil daarvoor kan hij echter beweren dat hij zeer goed gemaakt is in termen van vakmanschap. Het nummer "Five Minutes" van Her doet eindelijk de rest om de verleiding perfect te maken.