Yves Saint Laurent Opium pour Homme hoeft niet overmatig reclame
In tegenstelling tot de andere opium geuren, of het nu de vrouwengeur of de geuren Opium Night en Opium Black, Yves Saint Laurent Opium pour Homme doet zonder uitgebreide reclame maatregelen. Als de reclame en marketing van de vrouwengeur op dat moment veel sensatie en opwinding had veroorzaakt, werd er om die reden geen uitgebreide reclame gestart. Zo werd geprobeerd het verband tussen overmatig en immoreel drugsgebruik te verbreken.
Slechts in enkele landen werden korte fotopassages getoond waarin een jonge aantrekkelijke man in een halfgeopende edelblauwe satijnen badjas terloops op een rood satijnen bedlaken poseert en de navulfles Opium pour Homme in zijn handen houdt. Na het schandaal op dat moment over deze reclame voor opium, die in het conservatieve Amerika rechtstreeks op de barricaden dreef en werd beschouwd als Beleidung tegen China, werd op basis van het succes van de geur klassiek gezet.
Sinds de modegigant Yves Saint Laurent sinds zijn gebruik in de eerste jaren van de Algerijnse oorlog zijn hele leven gedomineerd door medicijnen en drugs, heeft hij er bewust van afgezien om het schandaal nieuw leven in te blazen en heeft hij de geur en de naam een eigen effect gegeven. Het succes bewees het creatieve huis Yves Saint Laurent gelijk en de geur Opium pour Homme sloot zich aan bij zijn tegenhanger op de geur markt, de vrouwengeur Opium.