Yves Saint Laurent Opium pour Homme heeft geen overmatige reclame nodig
In tegenstelling tot de andere Opium geuren, of het nu de vrouwengeur of de Opium Night en Opium Black geuren waren, werd er voor Yves Saint Laurent Opium pour Homme geen uitgebreide reclame gemaakt. Hoewel de reclame en marketing van de vrouwengeur destijds voor nogal wat opschudding had gezorgd, werd er om deze reden geen uitgebreide reclame gemaakt. Dit was een poging om het verband tussen overmatig en immoreel drugsgebruik in die tijd te voorkomen.
Alleen in sommige landen werden korte beeldpassages getoond waarin een jonge, aantrekkelijke man in een halfopen blauw satijnen badjas nonchalant poseert op een rood satijnen beddenlaken en het navulflesje Opium pour Homme in zijn handen houdt. Na het schandaal destijds rond deze advertentie voor Opium, die furore maakte in het conservatieve Amerika en werd gezien als een belediging voor China, werd besloten om het succes van de klassieke geur te volgen.
Omdat het hele leven van het modegenie Yves Saint Laurent in het teken stond van medicatie en drugs sinds zijn inzet in de Algerijnse oorlog op jonge leeftijd, werd er bewust voor gekozen om het schandaal van toen niet opnieuw te lanceren en het parfum en de naam hun eigen effect te laten bereiken. Het succes gaf het creatieve huis van Yves Saint Laurent gelijk en de geur Opium pour Homme voegde zich bij zijn tegenhanger, de vrouwengeur Opium, op de geurmarkt.