Estée Lauder - van familiebedrijf tot wereldwijde onderneming
"Onderschat nooit het verlangen van een vrouw naar schoonheid. ("Onderschat nooit het verlangen van een vrouw naar schoonheid.") Dit citaat van de oprichter van het bedrijf Estée Lauder belichaamt nog steeds de bedrijfsfilosofie van de cosmeticafabrikant, die in 1946 door zijn naamgever werd opgericht.
Estée Lauder staat niet alleen bekend als fabrikant van toonaangevende merkparfums, maar ook om zijn samenwerking met grote merknamen en cosmeticafabrikanten. Estée Lauder distribueert parfum- en cosmeticamerken als Bobbi Brown, Clinique, Donna Karan, Darphin, Jo Malone, La Mer, MAC, Michael Kors, Tom Ford en Tommy Hilfiger. De eigen lijnen van het bedrijf behoren ook tot het luxesegment in de parfumerie.
Het begin van het bedrijf was des te bescheidener: Estée Lauder was de dochter van Hongaarse immigranten en bracht haar jeugd door in Queens, New York. Als tiener hielp ze in de ijzerwinkel van de familie. Later hielp ze haar oom in het laboratorium. Als chemicus produceerde hij zijn eigen lijn crèmes en lotions. Een van deze crèmes zou later de wereld rondgaan: Estée Lauder verkocht het mengsel aan vrienden en kennissen als Super Rich All-Purpose Cream.
Het succes liet niet lang op zich wachten en in 1948, slechts twee jaar na de oprichting van haar eigen merk, kon ze haar crème aan het grote publiek in New York presenteren toen het luxe warenhuis Saks haar een eigen stand aanbood. Ze richtte al snel haar eigen parfumlijn op. Beginnend met Aramis ontwikkelde ze een spreekwoordelijke neus voor wat vrouwen en mannen lekker vonden in de tijdgeest.
Het bedrijf wordt vandaag de dag nog steeds geleid door een Lauder: Haar kleinzoon, William P. Lauder, treedt op als CEO. Het merk richt zich nog steeds op vrouwen en hun wensen, zoals de oprichter het bedoeld had. Estée Lauder Modern Muse Nuit zou het zeker met Estée Lauder eens zijn geweest: Ook zij werd ooit beschouwd als een moderne muze die nieuwe wegen insloeg en haar zin kreeg.