Hij doet parfum op. Zij valt voor hem.
"Il se parfume, elle s'abandonne." "Hij parfumeert zichzelf. Zij valt voor hem."
Zo zou je de eerste reclameslogan uit 1986 kunnen vertalen. Op de Franse reclameposter uit die tijd staat de flacon onder een erotische naakttekening van Gustav Klimt. De reclameboodschap is duidelijk: met Hermès Bel Ami wordt elke man een onweerstaanbare verleider. Hoewel mannelijke charme en verleiding vandaag de dag nog steeds centraal staan in de marketing, is de reclame voor de nieuwe compositie uit 2013 veel discreter. Het is alsof de klassieke Hermès Bel Ami nauwelijks nieuwe publiciteit nodig heeft.
Het nieuwe reclamelabel kan worden omschreven als puristisch en discreet. De flacon wordt eenvoudig gepresenteerd tegen een witte achtergrond. De naam van het parfum spreekt voor zich, niet in de laatste plaats dankzij de Britse bioscoopproductie "Bel Ami " van vorig jaar, een verfilming van de roman van Maupassant, die het verhaal van onze "mooie vriend" ook bekend maakte in Duitsland. Robert Pattinson, in de rol van Georges Duroy, de held uit Maupassants roman, verovert zonder scrupules talloze vrouwenharten totdat hij zelf het slachtoffer wordt van zijn verleidingskunsten. De aantrekkelijke Engelse acteur en het dramatische, adembenemende scenario van de film hebben waarschijnlijk bijgedragen aan het succes van het gelijknamige parfum.
Dat de knappe Pattinson de verkoop van een parfum zeker kan stimuleren, blijkt uit de reclame van het merk Dior Homme. Wie identificeert zich immers niet graag met een verwend mannelijk model dat overloopt van charisma en viriliteit?
De film heeft het imago van Hermès Bel Ami duidelijk niet geschaad, integendeel. Het heruitbrengen van de parfumklassieker in het jaar na de release van de film was een tactisch doordachte en vruchtbare marketingbeslissing van Hermès.