Het huis Maison Francis Kurkdjian
Voordat de parfumeur Francis Kurkdjian zijn eigen bedrijf oprichtte, creëerde hij jarenlang geuren voor gerenommeerde ontwerpers. Wie het zo ver geschopt heeft als hij, geniet een hoge status. Toch voelde hij zich niet op zijn gemak omdat hij zijn creativiteit niet de vrije loop kon laten: Veel beslissingen werden door anderen voor hem genomen. Hij wist bijvoorbeeld nooit welke naam zijn geuren zouden krijgen. Hij kon ook geen contact opnemen met verpakkingsontwerpers. Dit waren redenen voor hem om zijn eigen bedrijf op te zetten. Hij wilde een eigen speelveld waar de creatie van geuren gestandaardiseerde processen werden. Om deze droom waar te maken, werkte hij meer dan tien jaar heel hard en zette hij geld opzij. Vervolgens bouwde hij een netwerk op en maakte hij naam.
De meesterparfumeur, wiens wortels in Armenië liggen, heeft ook beroemde klanten, zoals acteerlegende Catherine Deneuve. Zij was een van de eerste dames voor wie hij een persoonlijk parfum creëerde. Voor zijn carrière als parfumeur was hij balletdanser, maar hij gaf het dansen op omdat hij dacht dat hij niet goed genoeg was om beroemd te worden. Francis Kurkdjian wilde echter wel beroemd worden. Daarom wijdde hij zich aan het creëren van geuren, maar ballet bleef een van zijn passies. In 2001 werd hij geëerd met de François Coty Prijs. De meesterparfumeur gebruikte het woord Maison voor huis als bedrijfsnaam. Hij deed dit niet om stilistische redenen, maar eerder als een uitdrukking van waar hij in gelooft.
Naast Apom pour Homme behoren geweldige geuren als Grand Soir, Aqua Universalis en Oud tot de creaties van Maison Francis Kurkdjian.