Haar en de styling ervan kunnen een vervelend onderwerp zijn. Soms is het te krullend, maar steil zou veel mooier en makkelijker te stylen zijn! Vrouwen met fijn haar willen vaak meer volume en moeten veel stylingproducten, kapsels en haarstijlen uitproberen om een stap dichter bij hun gedroomde leeuwenmanen te komen. Meer textuur en grip zijn hier de toverwoorden. Krullend haar daarentegen kan vaak droog en broos zijn en kroes is vaak een probleem. Voedende en voedende haarolie kan gebruikt worden om dit tegen te gaan. Het voorkomt gespleten haarpunten, maakt het soepel en geeft het een prachtige glans.
De pracht van het haar is al duizenden jaren een onderwerp dat de mensheid bezighoudt, niet alleen vrouwen. Hoe iemand zijn haar draagt zegt niet alleen iets over zijn persoonlijke smaak, het kan ook zijn sociale status onthullen. Terwijl aristocratische Franse vrouwen in de 18e eeuw hun haar niet hoog en extravagant genoeg konden dragen - Marie Antoinette was de pionier van deze trend - moest het voor vrouwen uit de middenklasse vooral praktisch zijn.
De trend naar individualiteit in haarstyling ontstond in de 20e eeuw. In de jaren 1920 knipten rebelse vrouwen voor het eerst "de oude vlechten" af en durfden ze de bob te proberen. In de jaren 60 droegen mensen hun haar weer langer, maar er was een grotere variatie. Terwijl de ene vrouw haar haar nog in een bijenkorf stak en het fixeerde met veel haarlak, droeg de volgende vrouw haar haar open en met bloemen erin. Anderen scheidden hun lange haar volledig en populariseerden de pixie. De radicale transformatie van Mia Farrow in 1968 ging gepaard met veel mediahype. De Britse actrice Emma Watson had tientallen jaren later een soortgelijke ervaring, toen haar lange haar plaats maakte voor een moderne korte coupe, die ze met haargel stylede.
Of het nu een bob is, lang en natuurlijk of kort en brutaal: al deze kapsels beleven een revival in de 21e eeuw en illustreren dat moderne vrouwen zich niets laten voorschrijven als het op hairstyling aankomt.
Mannenhoofden ondergingen een soortgelijke, zij het niet zo dramatische verandering in de vorige eeuw. Terwijl het in de jaren 50 nog ondenkbaar was om je haar lang te dragen, verving de hippiebeweging van de jaren 60 pommade, vetkuiven en knotjes voor veel jonge mannen. Vandaag de dag is alles mogelijk voor mannen. Kort en met een ingeschoren patroon, lang en met een haarband of getemd met haarwax, mannen leven ook hun individualiteit. Bedrijven zoals het label American Crew, opgericht in 1994, hebben deze verandering herkend en ontwikkelen uitsluitend producten die zijn afgestemd op de speciale behoeften van mannelijk haar.
Of het nu in de 18e eeuw was of vandaag: sterren en sterretjes zetten trends. Het is niet ongewoon dat mannen en vrouwen hun favoriete kapsalon binnenstappen met een foto van hun idool en hun haar net zo willen laten stylen als zij. Of het nu gaat om Jennifer Aniston en de "Rachel Cut" in de vroege jaren 90, Victoria Beckham en haar netjes geknipte bob of de It girls Alexa Chung en Olivia Palermo en hun lange bob: beroemdheden hebben altijd als rolmodel gediend voor ons haar.
Zoals we in het begin al zeiden, moet je er niet alleen voor zorgen dat je de juiste verzorgingsproducten kiest, maar ook de juiste texturen bij het stylen van je haar. Want wat een zegen is voor sterk haar, kan al snel te veel zijn voor fijn haar en het tegenovergestelde van het gewenste effect hebben. Hoewel een kleine hoeveelheid haarmousse voor meer volume kan zorgen, kan het gebruik van te veel en het afmaken van het kapsel met een flinke scheut haarlak het haar er al snel draderig uit laten zien.
Over haarlak gesproken: dit haarstylingproduct, dat tegenwoordig in bijna elk badkamerkastje te vinden is, begon zijn zegetocht midden jaren vijftig en is in de loop der tijd steeds verder ontwikkeld. Tegenwoordig zijn er sprays speciaal voor fijn haar of krullen, glanssprays of kleursprays die voor een kortstondige kleuring zorgen.
Weinig mensen worden 's ochtends wakker met hun haar perfect in model en nemen daarom vaak hun toevlucht tot het gebruik van een föhn, krultang en stijltang. Als je je haar regelmatig föhnt, vergeet dan niet om hittebescherming te gebruiken en gebruik de stylingblazer niet op de hoogste stand. Hitte tast namelijk het haar aan en zorgt ervoor dat het er snel zwak en dof uitziet. Bovendien zal het kapsel niet zo snel inzakken als het haar niet overmatig wordt verwarmd.
Mensen met fijn haar worden vaak geconfronteerd met dit haarstylingprobleem. s Ochtends wordt het haar minutieus behandeld met stylingproducten zoals haarmousse en haargel, maar een paar uur later hangt het haar alweer als spaghetti op het hoofd. Het motto hier is: minder is meer. Het is daarom belangrijk om haarstylingproducten te gebruiken die speciaal ontwikkeld zijn voor fijn of dun haar en het handelbaarder en volumineuzer maken, maar het niet onnodig verzwaren. Kérastase, onderdeel van L'Oréal, biedt een breed assortiment styling- en verzorgingsproducten. Deze geven het haar textuur en helpen het de gewenste vorm te geven.
Niet alleen het kapsel, maar ook de kleur is onderhevig aan veranderende tijden en trends. Of het nu platinablond is, felroze of een paar subtiele highlights: Als je je natuurlijke haarkleur net dat ietsje meer wilt geven, moet je ook aandacht besteden aan de juiste verzorging. Want gekleurd haar heeft speciale verzorging nodig om te voorkomen dat de kleur snel vervaagt of er dof uitziet. Speciale shampoos, conditioners of haarsprays met geïntegreerde kleurbescherming kunnen hierbij helpen.
Haarstyling richt zich ook steeds meer op ingrediënten die rechtstreeks uit de natuur komen en het milieu niet onnodig vervuilen of zelfs een negatieve impact hebben op onze gezondheid. Het Marokkaanse bedrijf Moroccanoil gebruikt bijvoorbeeld arganolie in de meeste van zijn producten. Deze wordt gewonnen uit de vrucht van de arganboom en wordt in het Middellandse Zeegebied al generaties lang gebruikt voor haarverzorging. Terug naar de wortels is ook het motto van het Amerikaanse natuurcosmeticabedrijf Aveda. Bij de ontwikkeling van haarverzorgings- en stylingproducten richt Aveda zich op de kracht van planten. De eeuwenoude Indiase traditie van Ayurvedische geneeswijzen vormt de hoeksteen van het onderzoek van het bedrijf. Wereldspelers brengen echter ook steeds meer haarstylingproducten op de markt die vrij zijn van minerale olie, parabenen en kunstmatige ingrediënten. Dus als je niet alleen iets goeds wilt doen voor je kapsel, maar ook voor de natuur, kun je kiezen uit een breed assortiment producten.
Hoe moeilijk en vervelend het ook kan zijn om het perfecte product te vinden om je haar te stylen, het is fijn om aan het einde in de spiegel te kijken. Als het kapsel past zonder eruit te zien als een helm, het haar glanzend en verzorgd is en als je in de spiegel kijkt, tover je een glimlach op je gezicht.