Flacon en geur staan in het middelpunt van de belangstelling
Als je op zoek bent naar een reclamecampagne voor Lalique de Lalique, zul je het moeilijk vinden. Jarenlang heeft het luxelabel alleen afbeeldingen van de flacons gepubliceerd, als het al reclame maakte voor de geur. Sinds de beginjaren van het merk, toen René Lalique met zijn droom voor zichzelf begon, is er geen behoefte geweest aan grote reclamecampagnes. De naam Lalique is een begrip geworden in de parfumwereld. Alle liefhebbers van de fijnste parfums van de hoogste kwaliteit kennen het merk en weten dat niet alleen de flacons uitzonderlijk mooi zijn, maar dat de geuren die erin zitten ook gewoon onvergetelijk zijn.
De oprichter van het bedrijf, René Lalique, was een van de beroemdste glas- en juwelenkunstenaars van de Art Deco en Art Nouveau. Hij werkte oorspronkelijk als tekenaar en maakte patronen voor juweliers volgens de wensen van de klant. Cartier was een van de eersten die zijn op natuurlijke vormen gebaseerde ontwerpen enthousiast omarmde. Lalique & Varenne werd al in 1884 opgericht en de tekeningen van de oprichter van het bedrijf werden zelfs tentoongesteld in het Louvre.
Het is interessant om op te merken dat hij eigenlijk de neiging had om minder dure materialen te gebruiken voor zijn kunstwerken. Hij gebruikte zelden goud, edelstenen of parels, maar in plaats daarvan glas, hoorn, email, gewone stenen, halfedelstenen en ivoor, dat in die tijd betaalbaar was. Zijn principe was dat alles mooi en kunstig moest zijn, een principe dat zijn kleindochter van hem leerde en doorgaf.
Dit is nog een reden waarom er geen campagnes zijn voor Lalique de Lalique, omdat de geur gewoon voor zichzelf spreekt. De flacon, en dus de geur erin, staat altijd centraal, want iets anders zou een classificatie zijn die het label niet wil maken. Want elke vrouw is mooi, sensueel en vrouwelijk, zoals Lalique de Lalique benadrukt.