Sean O'Pry, het gezicht van Jil Sander Ultrasense
Een bepaald gezicht aan een parfum toewijzen is een populaire en veelbelovende reclamemaatregel. In het geval van Jil Sander Ultrasense geeft het Amerikaanse mannelijk model Sean O'Pry zijn onderscheidende kenmerken voor de campagne weg. Dat O'Pry, geboren in 1989, zowel Ierse als Indiase wortels heeft, is zeker geen nadeel. Juist deze combinatie, waarvan u denkt dat ze in zijn eigenschappen terug te vinden is, heeft mogelijk een doorslaggevende bijdrage geleverd aan het succes van de jongeman. Sindsdien is hij verschenen in campagnes van Calvin Klein, Versace, Giorgio Armani, Ralph Lauren, Marc Jacobs en Yves Saint Laurent. Madonna en Taylor Swift hebben hem ook voor muziekvideo's geboekt. Zijn gezicht is zeker het middelpunt van de reclamecampagne voor Jil Sander Ultrasense - zowel in termen van de printadvertenties en de zeer korte spot.
Het werd geënsceneerd door de legendarische fotograaf David Sims, die een van de groten in de industrie is. Interessant is dat O'Prys functies worden gebroken op de rechterhelft door vierkantjes die doen denken aan de fles. Het lijkt alsof geur en persoon in elkaar overvloeien. Een krachtiger boodschap is moeilijk voor te stellen. Er is derhalve in het geheel geen aanspraak op gemaakt. Alleen de productnaam Jil Sander Ultrasense siert de motieven en de plek. En natuurlijk is er ook een kleine foto van elke fles. Een moderne jongeman en zijn geur staan ons daar voor ogen, een eenheid die coherent en heel verleidelijk is. Ik durf te wedden dat het motief niet alleen mannen aanspreekt, maar ook vrouwen die, zoals bekend, graag mannengeuren kopen voor hun dierbaren.