DervChef Perfumer heeft met Après L'Ondée een meesterwerk gemaakt.
Guerlain is een van de oudste parfumhuizen ter wereld. In de loop van zijn geblokte maar altijd succesvolle geschiedenis werd Guerlain als familiebedrijf gerund tot 1994, toen het werd verkocht aan LVMH, een internationale luxegroep die de meerderheid van de rechten op meer dan zestig verschillende luxemerken bezit. Jacques Guerlain, een derde generatie parfumeur, creëerde geuren die vandaag de dag nog steeds erg populair zijn: Eau du Coq (1894), Mouchoir de Monsieur (1904), L'Heure Bleue (1912), Mitsouko (1919), de legendarische Shalimar (1925), Vol de Nuit (1933), Ode (1955) en de hier besproken Après L'Ondée (1906).
Jacques Guerlain, door vele kenners beschouwd als een van de belangrijkste parfumreuzen uit de geschiedenis, had een scherp gevoel voor verfijning en verfraaiing van wat anderen hadden gecreëerd. "Als bij toverslag heeft Jacques Guerlain rijke producten licht en fris kunnen laten lijken", zegt Guy Robert, voormalig voorzitter van de Franse Vereniging van Parfumeurs (SFP).
Après L'Ondée is waarschijnlijk het beste bewijs van dit vermogen. Jacques Guerlain heeft een prototypische geur gecreëerd die zoetheid en kruiden combineert, maar toch heerlijk etherisch is. Après L'Ondée is de klassieker van een geniehoofd, geïnspireerd door zijn vrouw Andrée, bijgenaamd Lily, die hij aanbad. Met zijn meesterwerk creëerde Jacques Guerlain een geur die doet denken aan een aquarel: delicate, rillende wilde bloemen, bevochtigd met dauw en regendruppels, waarvan de onschuldige geur zich vermengt met die van vochtige aarde en de lucht vult. Voor Après L'Ondée gebruikte de parfumeur ook de nieuwste chemicaliën in de parfumerie om een geursamenstelling te bereiken die zowel koel als warm is, licht aards. Voor geïnteresseerde kenners is Après L'Ondée nog steeds "een van de twintig grootste parfums aller tijden". Het was het eerste parfum van Jacques Guerlain, zijn debuut, gecomponeerd als "de melancholie van een poëtische gedachte".