De campagne voor Thierry Mugler A*Men - dramatische verschijning ontmoet indrukwekkende visuele kracht
Futurisme, heldendom en toekomstgerichte visuele werelden domineren de reclamecampagne voor Thierry Mugler A*Men. Daarmee volgt ze Muglers mode, die vooral in de jaren tachtig duidelijk werd gekenmerkt door sterke kleuren en dramatische verschijningsvormen. Sommige interpretaties associëren deze tendens met bijna gewelddadige beelden met Muglers familiale achtergrond, die via zijn ouders van Oostenrijkse afkomst duidelijk verbonden is met de oorlog en naoorlogse ervaringen in Oostenrijk en Europa.
Het kernelement van de commerciële clip is een door en door mannelijk persoon die als een superheld overgaat in een blauwe aura gehuld in mistig water. Het enige voorwerp dat de superheld met zich meedraagt is de A*Men fles, die daarmee verheven is tot het unieke verkooppunt van deze held. Wat de kaap is voor Superman en de vleermuis oren zijn voor Batman, A*Men is voor de naamloze held uit de diepten van de oceaan. Een wolkengekapte lucht creëert extra drama en geeft het landschap de gewenste graad van betekenis.
De posters en andere printadvertenties voor A*Men van Thierry Mugler zijn in dezelfde vorm ontworpen. De focus ligt op de alien-achtige superheld van de toekomst, die door zijn focus op A*Men de betekenis van deze geur voor zijn eigen heroïsche bestaan suggereert. Naam, slogan en titel daarentegen worden discreet naar de achtergrond geduwd en brengen de nodige informatie over zonder al te veel aanwezigheid te ontwikkelen. Ten eerste is het oosterse karakter van het parfum niet duidelijk voelbaar in de visualisatie van A*Men. Dit wordt echter niet vermeden of ontkend, maar in subliminale vorm getransporteerd zonder expliciete uitspraak. Zowel het terugkerende stersymbool als de algemene beeldtaal onthullen moderne interpretaties van uitspraken die ook kenmerkend zijn voor het oosterse verhaal.