Geuren die de parfumwereld veroverden - Ralph Lauren Parfums
De nu wereldberoemde modeontwerper Ralph Lauren is waarschijnlijk wat je een absolute carrièrewisselaar zou noemen. In tegenstelling tot veel andere mode-iconen heeft hij nooit een hoogwaardige modeopleiding gevolgd. Toch heeft mode altijd in Lauren's bloed gezeten. Hij was al in zijn jeugd geïnteresseerd in kleding en daarom nam hij na zijn tijd in het leger een baan aan als verkoper - de rest is onderdeel van een verhaal waar we later dieper op in zullen gaan.
Vandaag de dag is het modehuis Ralph Lauren een van de toonaangevende modehuizen ter wereld. Maar Lauren stopte niet bij het veroveren van de modemarkt. Hij drong ook door tot de parfummarkt met talrijke Ralph Lauren-geuren voor mannen en vrouwen - en veroverde deze markt, net zoals hij dat al had gedaan in de modewereld. Vandaag de dag is Ralph Lauren parfum gemakkelijk en overal te koop, en in veel verschillende versies. Maar wat betekent dat in detail?
Ralph Lauren parfum en het begin van een bijzondere bedrijfsgeschiedenis
Zoals we al kort lieten doorschemeren, was het huidige mode-icoon een carrière-wisselaar. Geboren in New York in 1939 als een kind uit de arbeidersklasse in de Bronx, volgde Ralph Lauren nooit een opleiding in de mode-industrie. Lauren was echter al tijdens zijn schooljaren geïnteresseerd in kleding en mode van hoge kwaliteit. In die tijd investeerde hij al veel geld in dure kledingstukken en ontwierp hij af en toe zijn eigen creaties, zoals stropdassen, die hij aan zijn klasgenoten verkocht.
Wetenswaardig, ook al is het niet direct gerelateerd aan Ralph Lauren parfum: Lauren werd eigenlijk geboren als Ralph Lifshitz, maar veranderde later zijn naam in Lauren. Volgens hem was dit om plagerijen vanwege zijn naam te vermijden - er wordt echter herhaaldelijk beweerd dat Lauren en zijn broers dit deden om hun Joodse wortels tijdens de Tweede Wereldoorlog te verbergen.
Na zijn tijd in het leger nam Lauren een baan aan als verkoper in een herenkledingzaak. Hier deed hij al snel waardevolle contacten op, zodat hij in 1967 met een lening en de hulp van een modewinkelier het Polo label kon oprichten en vanaf dat moment dassen kon produceren. De eerste typische poloshirts volgden al snel - en uiteindelijk, in 1970, de Coty Award, die Lauren de weg zou banen in de rotsachtige wereld van de mode.
Ralph Lauren en zijn liefde voor opmerkelijke parfums
Nadat Lauren zijn kledinglijn had uitgebreid met een damescollectie in 1971, besloot hij in 1978 de parfummarkt te veroveren. Hiervoor ging hij samenwerken met het merk L'Oréal. Samen brachten de twee uiteindelijk de nu klassieke mannengeur Polo uit, in hetzelfde jaar gevolgd door de populaire vrouwenklassieker Lauren. Andere populaire geuren die in de jaren 80 werden gecreëerd en vandaag de dag nog steeds tot de bekendste geuren van het huis en de wereld behoren, waren creaties als Chaps for Men en Tuxedo for Women. Veel van de klassiekers zijn sindsdien echter herwerkt of in een licht aangepaste versie op de markt gebracht als eerbetoon. Een van deze geuren was bijvoorbeeld Chaps 2007.
Het geurassortiment van het bedrijf omvat nu meer dan 70 Ralph Lauren parfums, waaronder vele andere bestsellers. De meest recente creaties van het bedrijf zijn Polo Red Extreme (2017), Polo Blue (2016) en Polo Red Intense (2015) voor mannen en geuren zoals Ralph Love (2016) en Ralph Fresh (2015) voor vrouwen. Elk van deze geuren is fundamenteel anders en spreekt daarom een breed scala aan persoonlijkheden en interesses aan. Ralph Love is bijvoorbeeld heel speels en amoureus met noten als roos en kers, terwijl Ralph Fresh fris en verkwikkend is met accenten van citroen en watermeloen. Polo Red Extreme daarentegen is eerder kruidig en fruitig dankzij nuances van bloedsinaasappel en koffie, terwijl Polo Blue barst van de smaak en mannelijkheid dankzij accenten van bergamot en vetiver.
Ralph Lauren biedt echter niet alleen tal van succesvolle en aantrekkelijke geuren voor hem en haar in het Ralph Lauren parfumsegment, het bedrijf biedt ook tal van verleidelijke unisex geuren in het verfijnde Ralph Lauren parfumsegment. Goede en zeer actuele voorbeelden hiervan zijn de verfijnde en fruitig-bloemige Riveria-lijn of de verfijnde en speelse Portrait of New York-lijn. Beide lijnen werden uitgebracht in 2016.
Gerenommeerde fans, vrienden en vruchtbare samenwerkingen
De lijst van gerenommeerde parfumeurs met wie Lauren heeft samengewerkt in de loop van zijn parfumgeschiedenis en voor zijn werk aan een of twee Ralph Lauren-geuren is lang. Onder andere grootheden uit de scene zoals Yves Cassar, Harry Fremont, Pierre Negrin, Ellen Molner, James Krivda, Carlos Benaim, Alain Alchenberger, Linda Kramer en Alberto Morillas leenden Lauren hun gevoelige en succesvolle neuzen - en we hebben geuren zoals Polo Blue uit 2003 en in de variatie uit 2015 (Benaim), Big Pony 1 for Men (Cassar - 2010), Glamorous for Women (Fremont - 2001), Polo Black for Men (Negrin - 2005) en Ralph Wild for Women (Kramer - 2008).
Naast zijn Ralph Lauren-geuren kan Lauren ook bogen op een aantal bekende volgers, fans en vrienden - waaronder de familie Kennedy, acteur Dustin Hoffmann en actrice Sarah Jessica Parker. Maar er zijn ook talloze samenwerkingen met bekende persoonlijkheden, bedrijven en meer. In 1972 ontwierp Lauren bijvoorbeeld kleding voor de opnames van de klassieke film "The Great Gatsby" met Robert Redford en Mia Farrow, die in 1974 uitkwam. In 1999 stond Lauren zelf voor de camera van de hitserie "Friends". Hier speelde hij zichzelf in een kleine gastrol.
Kun je Ralph Lauren parfum goedkoop kopen? Het assortiment mag dan groot zijn, maar elk parfum van Ralph Lauren is exclusief, sensueel en verfijnd. Dit komt omdat het bedrijf er veel belang aan hecht om ervoor te zorgen dat alle geuren altijd aan hoge normen voldoen en toch zo veelzijdig mogelijk zijn - en dit heeft natuurlijk zijn prijs. Toch kun je ook een echt Ralph Lauren parfum kopen tegen een gunstige prijs. Hoe? Bijvoorbeeld door het geselecteerde Ralph Lauren parfum online te kopen. Want wie Ralph Lauren parfum online koopt, profiteert van de gunstigere voorwaarden die alleen een online winkel kan bieden.