De neuzen achter Paco Rabanne Pure XS
In 1969 ging modeontwerper Paco Rabanne een partnerschap aan met het Spaanse bedrijf Puig. Sindsdien worden er nieuwe parfums uitgebracht. Samen met parfumeur Michael Hy creëerde hij het eerste vrouwenparfum, Calendre, dat vandaag de dag nog steeds verkrijgbaar is, alleen licht aangepast. Een paar jaar later volgde de eerste mannengeur, die de eenvoudige naam pour Homme kreeg. Daarna introduceerde hij nog meer geuren, die commercieel steeds succesvoller werden. Het best verkochte parfum was echter XS, dat in 1993/94 werd gelanceerd en zowel voor mannen als vrouwen verkrijgbaar was. Deze geur werd in latere jaren steeds opnieuw gevarieerd. Paco Rabanne Pure XS is zo'n variatie.
Momenteel worden er regelmatig nieuwe geuren van Rabanne uitgebracht. De parfumeurs van deze geur zijn Caroline Dumur, Anne Flipo, Bruno Jovanovic en IFF. Anne Flipo houdt van een bloemige en eenvoudige stijl. Haar geuren zijn bijzonder nobel en zeer oprecht. Ze houdt van fijne geurakkoorden en kan veel indrukken oproepen met slechts een paar aroma's. Anne Flipo maakt deel uit van de parfum elite. Aanvankelijk creëerde ze alleen geuren voor vrouwen, omdat ze het aanvankelijk moeilijk vond om geuren voor mannen te creëren. Ze moest zich in het onderwerp inwerken, wat een van haar typische eigenschappen is, voordat ze een mannengeur ging creëren. Anne Flipo wil de klant voor wie ze geuren creëert volledig begrijpen.
Ze voelt zich nu echter ook op haar gemak met mannengeuren. Naarmate haar ervaring is gegroeid, heeft de parfumeur ook geleerd om te vertrouwen op haar intuïtie in de composities en haar intellect te negeren. Caroline Dumur en Bruno Jovanovic zijn ook bekende parfumeurs die al veel andere geuren hebben gecreëerd. IFF is een bedrijf uit New York, USA met een internationale reputatie. In totaal werken er 92 parfumeurs voor het bedrijf, dat al veel bekende producten op de markt heeft gebracht, bijvoorbeeld voor Hugo Boss, Emporio Armani, Clinique, Donna Karan, Givenchy, Calvin Klein, Ralph Lauren, Estee Lauder, Lancome en Yves Saint Laurent. Toch zijn maar heel weinig mensen zich er publiekelijk van bewust.