Reclamecampagne voor Joop! Nachtvlucht betovert met esthetische beelden
De sensationele reclamecampagne voor Joop Nightvlucht met de "blauwe man" zal door velen nog herinnerd worden. Joop! is altijd bekend geweest om de ongewone en nobele esthetiek van reclamecampagnes. In de jaren negentig werden modellen als Nadja Auermann ingezet voor diverse campagnes. Zo hielp Joop! het supermodel-tijdperk vorm te geven.
Voor de nachtcampagne Joop! is gekozen voor de combinatie van de kleur blauw, die ook terug te vinden is in de verpakking van het parfum, en de belichaming van een combinatie van mannelijkheid en elegantie. Het blauwe, gespierde mannelijke lichaam balanceert op een even blauwe ster en buigt zich naar achteren naar de blauwe hemel. Het gespierde mannelijke lichaam staat zo in een bijna fragiele positie en belichaamt kracht en kwetsbaarheid. Deze kwetsbaarheid wordt onderstreept door de arm die over de ogen wordt geplaatst. Alsof ze beschermd moesten worden tegen licht en warmte. Ook deze houding doet denken aan de houding die men aanneemt bij het zonnebaden op het strand. De houding van het model lijkt op een bad in het naderende sterlicht.
Ook hier wordt verwezen naar de beloften van de komende zomernacht. Een witte streep, die doet denken aan de witgekalkte muren van de Griekse archipel Santorini, dient als kleurcontrast in dit motief. Hier brengt u direct een optische verbinding tot stand met een warme zomerdag, die leidt tot een milde avond.
Deze campagne was zeer succesvol vanwege de complexiteit achter het aanvankelijk eenvoudig ogende motief en is vandaag de dag nog steeds een echte blikvanger.