Het succes van Atkinsons
Het Engelse merk Atkinson kan terugkijken op een lange geschiedenis: in 1799 bracht oprichter James Atkinson, een jongeman van het Engelse platteland, zijn zelfgemaakte parfums en toiletartikelen naar Londen. Hij had niet alleen berenvetbalsem bij zich, die hij ook op de markt bracht, maar ook een levende beer. Dit werd het handelsmerk van James Atkinson en is vandaag de dag nog steeds terug te vinden in het logo van het bedrijf. 44 Gerrard Street, waar Atkinson zijn winkel had opgezet, werd nu het hoofdkantoor van een bekende parfumfabrikant: Atkinson's voortreffelijke verzorgings- en geurproducten, die als innovatief en bijzonder duurzaam werden en worden beschouwd, waren erg populair bij de Engelse aristocratie. In 1826 werd James Atkinson zelfs benoemd tot parfumeur aan het Britse hof nadat zijn creaties aan koning George IV waren gepresenteerd.
Het nieuws over zijn buitengewone geuren verspreidde zich al snel door heel Europa: het duurde niet lang voordat zelfs Italiaanse en Russische aristocraten de gewilde parfumeur om hoogwaardige producten vroegen. Als gevolg hiervan opende Atkinson langzamerhand filialen over de hele wereld en de recepten voor de geuren worden tot op de dag van vandaag topgeheim gehouden.
Met Benoist Lapouza heeft Atkinsons de creatie van zijn geur The Excelsior Bouquet toevertrouwd aan een van de grootste Franse parfumeurs. Benoit Lapouza droomde er als kind al van om parfumeur te worden. Pierre Bourdon nam hem aanvankelijk onder zijn hoede. Lapouza begon zijn carrière bij het chemische bedrijf Takasago en later bij de parfumproducent Quest. Daarna ging hij werken bij Fragrance Resources. Hij creëerde onder andere de geuren Anna Sui Dolly Girl, Le Parfumeur Chateau D'Or en Lolita Lempicka Si Lolita. In 2015 creëerde hij de geur Atkinsons The Excelsior Bouquet voor Atkinsons.