Reclame met stijl en een vleugje nostalgie
De reclamecampagne voor de lancering van het mannenparfum Amouage Imitation Man was eigenlijk helemaal geen campagne. Het was in ieder geval heel discreet. Of was dat precies de strategie van Amouage? Understatement en terughoudendheid als verkoopstrategie? Het begon allemaal met het feit dat de geur in eerste instantie alleen exclusief verkrijgbaar was in de luxe warenhuizen van Harrod's in Londen. Pas een paar maanden later werd het ook aangeboden in Amouage winkels, totdat het een paar maanden later in alle winkels verkrijgbaar was. De marktintroductie vond als het ware druppelsgewijs plaats. Dit betekende natuurlijk dat er altijd startpunten waren die de aandacht van het publiek konden trekken. Als je het wilt hebben over een campagne als geheel, dan moet je je realiseren dat het typische kenmerken mist. De campagne heeft bijvoorbeeld geen gezicht.
De korte film over Amouage Imitation Man, die te vinden is op de website van Amouage, is ook geen commercial in de klassieke zin van het woord. Met een lengte van iets meer dan drie minuten zou het ook veel te lang zijn. De video is opgebouwd als een klassieke speelfilm met aftiteling. Christopher Chong, de creatief directeur van Amuoage, staat centraal als hoofdpersoon. Hij en zijn herinneringen spelen zich af in het New York van de jaren zeventig. Om precies te zijn, het zijn zeer specifieke ideeën uit deze periode die aan het licht komen - zeer persoonlijke verbeeldingen, moet worden toegevoegd. Het gaat over een bepaalde vorm van imitatie, imitatie die niet noodzakelijkerwijs hoeft overeen te komen met de werkelijkheid.
Deze advertentie voor Amouage Imitation Man maakt daarom ook duidelijk dat het de bedoeling was om allerlei clichés te vermijden. Tegelijkertijd is het een fantasierijke uitdaging voor de kijker en geen onhandig reclameformaat.