Reclame tussen water, bos en stedelijke omgeving
In alle opzichten hebben producten tegenwoordig altijd zoiets nodig als een eigen filosofie of een verhaal dat er eigenlijk of verondersteld wordt in te zitten. Alleen dan kunnen ze met succes naar de vrouw of man worden gebracht. Het is een oude hoed in de parfumindustrie. Het is dan ook niet verwonderlijk dat de reclamecampagne voor de Collistar Vetiver Forte marktintroductie van 2016 ook zo'n verhalend-filosofische aanpak heeft.
Natuurlijk heeft het iets te maken met frisheid en verfrissing, met de natuur en natuurlijkheid en - volgens de doelgroep - met de moderne mannelijke levensstijl. Dit blijkt vooral uit de 40 seconden durende spot van de campagne. Het wordt voornamelijk gekenmerkt door bos, hout, water en stadsimpressies. In ieder geval speelt de natuur hierin een belangrijke rol. De individuele impressies zijn niet als contrasten geënsceneerd, maar als een organisch geheel dankzij de cirkelvormige bovenbouw - inclusief de gebouwen van gewapend beton en de glazen gevels van de hedendaagse grootstedelijke architectuur. De waarnemer ziet licht golvende golven, begroeide boomstammen, weelderige groene bossen, de diepte van de zee en een goed gedoseerde stedelijke omgeving.
De boodschap erachter is duidelijk: Collistar Vetiver Forte het is een geur voor de moderne, succesvolle man die het natuurlijke waardeert en zich waarschijnlijk zal richten op fundamentele waarden. Het feit dat de mediterrane frisheid ook een fundamenteel kenmerk van de geur benadrukt, en dat uiteindelijk de nogal houtachtige echo's niet worden verwaarloosd, rondt alleen maar de algemene indruk af. De plek is niet bijzonder spectaculair, maar spettert rustig. Het is verfrissend onopvallend en vermijdt alle marktkreten. Het past een beetje.