Reclame tussen water, bos en stedelijk milieu
Vandaag de dag lijken producten altijd iets nodig te hebben als een eigen filosofie of een verhaal dat er eigenlijk of zogenaamd in zit. Alleen dan kunnen ze met succes worden verkocht aan vrouwen of mannen. Dit is een oud gegeven in de parfumindustrie. Het is dan ook niet verwonderlijk dat de reclamecampagne voor de marktintroductie van Collistar Vetiver Forte in 2016 ook zo'n narratieve en filosofische insteek heeft.
Het heeft natuurlijk iets te maken met frisheid en verfrissing, met natuur en natuurlijkheid en - in lijn met de doelgroep - met een moderne mannelijke levensstijl. Dit wordt vooral duidelijk in de 40 seconden durende reclame voor de campagne. Het wordt voornamelijk gekenmerkt door bos, hout, water en stadsimpressies. De natuur speelt zeker een grote rol in de reclame. De afzonderlijke indrukken worden niet als tegenstellingen geënsceneerd, maar als een organisch geheel dankzij cirkelvormige cross-fades - inclusief de gebouwen van gewapend beton en glazen gevels van de huidige stedelijke architectuur. De kijker krijgt zacht golvende golven, begroeide boomstammen, weelderige groene bossen, de diepte van de zee en een evenwichtige stedelijke omgeving te zien.
De boodschap erachter is duidelijk: Collistar Vetiver Forte is een geur voor de moderne, succesvolle man die het natuurlijke waardeert en naar alle waarschijnlijkheid vertrouwt op fundamentele waarden. Het feit dat een fundamenteel kenmerk van de geur ook wordt benadrukt met mediterrane frisheid en dat de meer houtachtige noten niet worden verwaarloosd, maakt de algemene indruk alleen maar compleet. De geur is niet bijzonder spectaculair, maar kabbelt rustig voort. Het heeft een verfrissend onopvallend effect en vermijdt alle opsmuk. Dat past op de een of andere manier wel.