De mode- en videocampagne rond de Comme des Garçons Blackpepper
Of het nu bij Versace, Prada of Giorgio Armani is - mode en geur zijn gewoon onafscheidelijk. De geuren van de collecties zijn net zo onmiskenbaar als hun modelabels, van Tommy Hilfiger tot Dolce & Gabbana en Issey Miyake. Het voordeel is dat ze zichzelf promoten, inclusief de Comme des Garçons Blackpepper.
Overhemden met smalle biezen en revers van jasjes, overhemden met eigenzinnige patronen en overhemden met permutaties: Ze kenmerkten de mannencollecties van Comme de Garçon in 2016. Alleen het middernachtblauw van beide collecties was minimalistisch, terwijl kleurrijke patronen elkaar afwisselden. De Comme des Garçons Blackpepper is een visualisatie van de jaarlijkse collectie van Rei Kawakubo.
Er was echter een andere realiteit rond de Comme des Garçons Blackpepper in 2016 die ook Kawakubo's mode beïnvloedde. De Brits-Franse kunstenares, fotografe en filmmaakster Katerina Jebb, die al jaren een creatieve partner van Comme des Garçons is, maakte een korte film voor de Blackpepper-geur die deze realiteit vastlegt en de zwartheid en explosiviteit van het geurboeket verklaart: Het toont het stille water van de oceaan tegen een achtergrond van donkere bergen, de glinsterende zon, koplampen gericht op wegrijdende jeeps en een sterrenhemel om te eindigen met de moleculen van materie, water, zon en wind. Woordfragmenten doordringen de pianoklanken van de video om samen te smelten tot een boodschap: "Proberen samen te leven in Vrede en Harmonie."
Autodidact fotografe Katerina Jebb, wier fotografisch werk tentoongesteld wordt in het Musée Réattu in Arles, realiseerde haar video, net als haar hele oeuvre, met behulp van fotomontage. Nadat ze bijna beide armen verloor bij een auto-ongeluk, realiseerde ze haar beelden aanvankelijk met behulp van kopieermachines, scanners en printers, totdat ze de controle over haar ledematen terugkreeg. Haar beelden combineren een verontrustende esthetiek die ontwerpers van Christian Lacroix tot Comme des Garçons heeft aangetrokken om haar collecties te illustreren. Jebb's hyperrealisme overstijgt de grenzen van de werkelijkheid net zo goed als de geur van zwarte peper. Haar beelden zijn even verontrustend als intiem - en doen onvermijdelijk denken aan de meer dan een miljoen vluchtelingen die dit jaar in Europa arriveerden om als sterren aan de hemel zichtbaar te zijn boven de wolken van het universum waartegen ze stuiterden zonder te worden tegengehouden.