Scotch & Soda - Een traditioneel bedrijf breidt uit
Aanvankelijk verkocht de toen 24-jarige ondernemer Laurent Hompes zijn producten als groothandelsmerk. In 2000 namen de drie ontwerpers Eric Bijlsma, Joep Krouwels en Patrick Munsters het label over en gaven Scotch & Soda een nieuwe look. Met twee winkels in Amsterdam en Utrecht richtten de eigenaren zich aanvankelijk op heren- en kinderkleding. Toen ze zich realiseerden dat de vrouwenwereld ook erg geïnteresseerd was in de ontwerpen van het label, werd in 2009 de eerste damescollectie toegevoegd.
Sinds 2010 richt het modelabel zich ook op denim, voornamelijk in ongebruikelijke en moderne wassingen. Dit werd gevolgd door een productlijn voor de allerkleinsten. Sinds 2011 verkopen de winkels van Scotch & Soda moderne kinder- en jeugdmode. Tegelijkertijd breidde het bedrijf uit - en opende zijn eerste flagshipstore in SoHo in New York. Een onvoorstelbaar succes voor de drie ontwerpers - en dat was geen toevalstreffer.
De ontwerpen en creaties van Scotch & Soda zijn nog steeds onverminderd populair. Wereldwijd zijn er meer dan 225 eigen winkels van het merk geopend en meer dan 7.000 bedrijven in 70 landen verkopen de kleding en geuren van het label. In 2019 werd de eerste parfumcollectie toegevoegd - vier aansprekende geuren met unieke geursamenstellingen: naast de signatuurgeur Scotch & Soda Men werden ook Barfly, Island Water en With Love geleidelijk ontwikkeld.
Gloednieuw in de collectie: zonnebrillen. Pas vorig jaar bracht het label voor het eerst brillen in eigen ontwerp op de markt. De Island Water collectie is niet zomaar een parfum - zonnebrillen en andere accessoires maken nu ook deel uit van het Scotch & Soda assortiment.