Vreugde in tijden van de Grote Depressie
De absolute klassieke status van Jean Patou Joy wordt ook weerspiegeld in een tweeënhalve minuut durende reclame voor deze legendarische geurserie. Dit is helemaal geen conventionele reclame waarin een meestal nieuw product wordt aangeprezen. In plaats daarvan heeft het de vorm van een verkorte documentaire over de ontstaansgeschiedenis en de impact van de klassieker.
De film laat zien hoe Jean Patou de parfumeur Henri Alméras opdracht gaf om een geur te creëren die nog nooit eerder was vertoond, ten tijde van de ergste economische crisis in 1929. Het resultaat van Alméras' onderzoek met de fijnste stoffen is Jean Patou Joy, dat even onvergelijkbaar als zondig duur is.
Hoewel het een typisch Franse creatie is, koos Jean Patou een Engelse naam, "Joy ", voor deze meest nobele geur van zijn huis - uit liefde voor zijn Amerikaanse vrouw.
Deze liefde was wederzijds: de Amerikanen beschouwden Jean Patou als de meest elegante Europeaan van allemaal. De modeontwerper was wereldwijd het toonbeeld van stijl en elegantie, en ook een echte gentleman. Zijn grote respect voor vrouwen blijkt ook uit het feit dat hij zo'n tijdloze geurcompositie als Joy creëerde, die tot op de dag van vandaag vrouwen over de hele wereld inspireert.
Deze commercial toont dan ook geen felle en kleurrijke beelden uit het heden, maar vooral oud archiefmateriaal: oude foto's en films in zwart-wit documenteren de deprimerende stemming tijdens de depressie van 1929, waarin Jean Patou Joy het levenslicht zag om - geheel in lijn met zijn naam - een beetje vreugde terug te brengen in het leven van mensen. Het wereldwijde succes dat Jean Patou Joy vandaag de dag nog steeds heeft, bewijst dat dit gelukt is.