Als minder duidelijk meer is: de reclamecampagne
Wanneer er een nieuw parfum op de markt wordt gebracht, willen marketingexperts iets laten ontbranden als een oerknal. Het nieuwe product moet de aandacht trekken en idealiter inslaan als een bom. De reclamecampagne voor de productlancering moet indruk maken, iets bijzonders zijn, zelfs verrassend. Opulente, zelfs controversiële beelden zijn vereist. Het geheel is succesvol als mensen over de campagne praten en deze graag van tijd tot tijd citeren. Het doel is altijd om de aandacht te maximaliseren.
Dat is tenminste de theorie. Natuurlijk werkt het ook heel anders. De reclamecampagne voor de lancering van het vrouwenparfum Alyssa Ashley White Musk was allesbehalve weelderig, sensationeel of zelfs controversieel. Het is zelfs moeilijk om van een echte campagne te spreken. Natuurlijk waren er een aantal advertenties in vrouwen-, mode- en consumentenbladen. Er was echter geen tv- of bioscoopreclame.
De advertentiemotieven waren ook niet erg spectaculair of zelfs ongebruikelijk. Ze brachten echter precies de boodschap over waar de Alyssa Ashley White Musk geur voor staat. Centraal staat een onbekende, jonge, blonde vrouw, slechts gekleed in een wit topje, liggend op een bed en starend in de verte, in gedachten verzonken. De manier waarop ze dit doet, betovert de kijker onwillekeurig. Het ziet er sexy, sensueel en diep zelfverzekerd uit. Een vrouw weet precies welk effect ze heeft, maar lijkt er niet om te geven een grote show van zichzelf te maken. Ze is helemaal zichzelf.
Het is duidelijk dat dit effect niet uitblijft en uiteindelijk precies de doelgroep aanspreekt die het Alyssa Ashley White Musk parfum wil bereiken. Blijkbaar met succes. Het parfum is immers al sinds 2000 onafgebroken op de markt.