Traditie, klassieke vormen en exclusiviteit
Een tweeluik staat voor een driedelig kunstwerk. In het geval van het merk Diptyque, Diptychon in het Frans, is de naam geïnspireerd op de klassieke winkelpui van het hoofdkantoor van het bedrijf. Een ingangsdeur, links en rechts geflankeerd door etalages van gelijke grootte - dat is een tweeluik, en daarmee was de naam van het merk geboren. Natuurlijk past het ook bij de oprichters van dit bijzondere merk. De drie oprichters zijn kunstliefhebbers en houden vooral van oude beschavingen. Christiane Montradre-Gautrot, Desmond Knox-Leet en Yves Coueslant leerden elkaar kennen via gemeenschappelijke vrienden. Het klikte al snel, des te meer toen ze beseften dat ze kunst en design veel belangrijker vonden dan al het andere. Zeker meer dan de klassieke carrières. Diptyque werd opgericht in 1961 en richtte zich aanvankelijk uitsluitend op het ontwerpen van stoffen en behang voor luxe Engelse villa's. Slechts een paar jaar na de oprichting waagde het bedrijf zich ook in de wereld van cosmetica en geuren. Het eerste parfum verscheen in 1968 en legde de basis voor een exclusief label dat vandaag de dag nog net zo bijzonder is als toen het werd opgericht.
De eau de toilette spray Diptyque Vetyverio is een van de populairste geuren van het label en wordt al meer dan tien jaar ongewijzigd geproduceerd. Samen met Olivier Pescheux is Diptyque erin geslaagd om mensen in verwarring te brengen. Er wordt vaak gezegd dat Diptyque Vetyverio zoveel verschillende smaken heeft, terwijl het maar uit vier componenten bestaat. De geur van de eau de toilette spray is gemaakt voor mensen die op zoek zijn naar iets speciaals, die zich willen onderscheiden van de massa maar anderen niet willen overdonderen met hun geuren. Diptyque Vetyverio valt op, inspireert en is absoluut stijlvol.