Diptyque Tempo - Een ode aan patchoeli
Diptyque Tempo is een eau de parfum uit 2018 dat met zijn kalme maar toch vrijdenkende karakter geschikt is voor zowel vrouwen als mannen. De creatie van het Franse nichehuis heeft een vrij lineaire geurontwikkeling, maar toch verandert de geur na verloop van tijd doordat heel subtiele noten waarneembaar worden. Het resultaat is een houtachtige, aardse, kruidige, maar ook frisse, bloemige, harsachtige en groene totaalgeur. Bergamot en roze peper creëren aanvankelijk een citroenachtige, frisse en kruidige geur. Vervolgens wordt Indonesische patchoeli van de fijnste kwaliteit opgebouwd, terwijl viooltjesblad en scharlei bloemige, groene en kruidige noten toevoegen. Mate absolue houdt de geur verrassend kalm en fris. De patchoeligeur wordt nooit muf of te zwaar. Diptyque Tempo is een heel fijne en gewoonweg mooie geur die past bij elk seizoen en elke gelegenheid.
Op het etiket op de voorkant van de flacon van Diptyque Tempo staat een zwart-witte illustratie met de naam van het parfum en verschillende motieven in de stijl van de flower power mode uit de jaren zestig. Als je goed kijkt, herken je een olifant, een toekan, slangen, een jaguar en vele andere dieren. De foto ziet er nogal onrustig uit, heel anders dan de achterkant. Daar zie je een Indonesisch landschap met een rokende vulkaan, palmbomen en varens onder een sterrenhemel. De afbeeldingen zijn gemaakt door de Franse illustrator Safia Ouares.
Passend is patchoeli (samen met roos en ylang-ylang) een van de favoriete geuren van Olivier Pescheux, de bedenker van Diptyque Tempo. Met Tempo toont de Fransman, die sinds 1990 werkzaam is in de parfumindustrie, zijn grote kunst. Dit fijne parfum laat de karakteristieke aspecten van patchoeli zien, verpakt in een moderne geur. Pescheux is een veelzijdig parfumeur die zowel voor luxelabels als nichehuizen en massaproducten heeft gewerkt. Zijn grootste successen zijn Herod van Parfums de Marly en 1 Million van Paco Rabanne (in samenwerking met Raynaud en Girad).
Diptyque Tempo wordt aangeprezen met productfoto's van de flacon. Het artistieke ontwerp van het label spreekt boekdelen over deze onconventionele geurdroom. De artistieke aspiraties die het Franse huis altijd heeft gehad, komen duidelijk tot uiting in deze beelden en in de geur.