Een ingenieuze autodidactische parfumeur
Het begon allemaal met ontevredenheid. Baron Carlo Magnani, de verfijnde en gecultiveerde erfgenaam van een oude adellijke familie uit Parma, was op zoek naar een parfum dat aan zijn hoge verwachtingen zou voldoen. Een parfum of eau de cologne die zou passen bij de levensstijl van een man van aanzien. Het is 1916, de Eerste Wereldoorlog heeft zijn verschrikkelijke hoogtepunt bereikt, Albert Einstein publiceert de fundamenten van de algemene relativiteitstheorie en de dadaïstische artistieke beweging wordt opgericht.
Het was een veelbewogen jaar toen Carlo Magnani op zoek ging naar zijn parfum, en het is niet verwonderlijk dat hij er geen vond die hem bevredigde. De parfums uit die tijd waren nogal zwaar. Waar de jonge baron echter naar op zoek was, was een lichte en frisse geur. Terwijl veel mensen de zoektocht zouden hebben opgegeven en genoegen zouden hebben genomen met een compromis, deed de jonge baron iets heel anders. Hij haalde een meester-parfumeur in huis en liet hem zijn eigen geur creëren volgens zijn instructies.
Kort daarna ontstond het onvergelijkbare Acqua di Parma Colonia. Carlo Magnani was de kleinzoon van Girolamo Magnani, de meest gerespecteerde regisseur in de cultureel belangrijke stad Parma en Verdi's favoriete decorontwerper. Carlo Magnani groeide dus op in een wereld waarin literatuur, muziek en schilderkunst een zeer hoge status deelden met uitmuntend vakmanschap. Het is dan ook niet verwonderlijk dat hij zijn eigen parfum wilde creëren en meteen zo'n hoge standaard bereikte.
Toen jonge ondernemers als Luca di Montezemolo (Ferrari), Diego Della Valle (Tods) en Paolo Borgomanero (La Perla) in de jaren '90 het merk zijn reputatie van de jaren '30 tot '50 teruggaven, was het voor de drie ondernemers duidelijk dat er aan de samenstelling van Acqua di Parma Colonia niets veranderd kon worden.Gabriella Scarpa, tegenwoordig de vrouw aan het roer van Acqua di Parma, zal ook niets aan de geur veranderen en trouw blijven aan de traditie, zoals ze in 2016 nog benadrukte in een interview met Forbes en Teaser.