Klassieke geurcomposities zijn de focus van het label Ermenegildo Zegna, dat actief is sinds 1980. Het bedrijf is sinds 1910 bekend als fabrikant van herenkleding in het hogere segment en richt zich sinds 1993 op de markt voor mannengeuren met het eerste parfum, Zegna Pour Homme. Wat interessant is aan Ermenegildo Zegna is het feit dat het label zich richt op de behoeften van mannen. Er zijn geen geuren voor vrouwen en dus is elk parfum puur op mannen afgestemd.
Ermenegildo Zegna Zegna Forte is gecreëerd in 2010 en is uitgebracht als een jubileumgeur, die kan inspireren door zijn exclusiviteit. De individuele geuren voor het label zijn ontwikkeld door verschillende parfumeurs die wereldwijd bekend zijn. Harry Fremont, bekend van Calvin Klein CK One, Pierre Negrim, Calvin Klein Encounter voor mannen, en Alberto Morallis, Versace pour Homme, zijn slechts enkele van de neuzen die bij Zegna te vinden zijn. Bekende geuren van het label zijn niet alleen de bovengenoemde, maar ook Essenza di Zegna en Essenza di Zegna Intense, Z Zegna of de Essenze by Ermenegildo Zegna series, die bepaalde geurnoten benadrukken, zoals Italiaanse Bergamot.