Kleurrijke samenwerking - De parfumeurs achter Azzaro pour Homme
Drie gerenommeerde parfumeurs waren betrokken bij de klassieker Azzaro pour Homme. Richard Wirtz, Gerard Anthony en Martin Heiddenreich creëerden de mannengeur voor het Parijse modehuis. Het werd voor het eerst gepresenteerd in 1978 en maakt vandaag de dag nog steeds deel uit van het parfumassortiment.
De oprichter van het merk, Loris Azzaro, werd geboren op Sicilië en wilde vanaf het begin luxe creëren met een mediterrane flair. Zijn modecreaties van eind jaren 1960 waren glamoureus en sexy. Een paar jaar later volgde de eerste geur voor vrouwen, die uiteindelijk werd vergezeld door Azzaro pour Homme als een creatie voor heren. Er zouden meer dan 60 geuren volgen, waaronder herinterpretaties van de klassiekers.
Twee van de parfumeurs, Wirtz en Heiddenreich, hebben zich tientallen jaren geleden teruggetrokken uit de parfumindustrie. Azzaro pour Homme blijft echter een van hun grootste successen. Gerard Anthony heeft daarentegen een breed portfolio aan geuren. Naast Azzaro heeft hij met veel bekende modehuizen gewerkt en is hij vandaag de dag nog steeds een belangrijke creatieve kracht in de industrie. Zijn handelsmerken zijn vele aquatische en oriëntaals geïnspireerde geuren. Anthony heeft ook gewerkt voor Firmenich, waaronder Paco Rabanne, Balenciaga en lifestyle-merken zoals Harley Davidson.
Een zeer uitgebreid project werd gecreëerd in samenwerking met Nikkos-Oskol Fragrance. Hij stelde tien geuren samen voor 2013, die allemaal het uniseks principe volgen. Ze hebben allemaal een eigen nummer en vormen de basis van het jonge parfummerk. Anthony's mannengeur speelde ook een belangrijke rol voor Azzaro. In de jaren 1970 waren er soortgelijke fougèrecreaties, waaronder zijn grootste concurrent Paco Rabanne pour Homme. Dankzij Azzaro pour Homme had het modehuis uit Parijs ook een geurklassieker die tot op de dag van vandaag vele trends en veranderingen heeft overleefd.