Gemengde samenwerking - De parfumeurs achter Azzaro pour Homme
Drie gerenommeerde parfumeurs waren betrokken bij de klassieke Azzaro pour Homme. Richard Wirtz, Gerard Anthony en Martin Heiddenreich hebben de mannengeur voor het modehuis uit Parijs gemaakt. Het werd voor het eerst gepresenteerd in 1978 en maakt nog steeds deel uit van het parfumassortiment.
Loris Azzaro, de grondlegger van het merk, is geboren op Sicilië en houdt zich vanaf het begin bezig met het creëren van luxe met mediterrane flair. Zijn modecreaties van eind jaren zestig waren glamoureus en sexy. Een paar jaar later volgde de eerste geur voor vrouwen, en Azzaro pour Homme werd eindelijk opzij gezet als creatie voor heren. Er zouden meer dan 60 geuren volgen, waaronder nieuwe interpretaties van de klassiekers.
Twee van de parfumeurs, Wirtz en Heiddenreich, hebben zich vele decennia geleden uit de parfumindustrie teruggetrokken. Met Azzaro pour Homme blijft een van haar grootste successen echter onvergeten. Gerard Anthony daarentegen heeft een brede portfolio van parfums. Naast Azzaro heeft hij met veel bekende modehuizen gewerkt en is hij nog steeds een belangrijk creatief hoofd van de industrie. Zijn handelsmerk zijn vele aquatische en oosterse geuren. Anthony werkte voor Firmenich en voor Paco Rabanne, Balenciaga en lifestyle merken zoals Harley Davidson.
In samenwerking met Nikkos-Oskol Fragrance is een zeer omvangrijk project ontwikkeld. Voor 2013 heeft hij tien geuren samengesteld, die allemaal volgens het unisex-principe zijn. Elk van hen draagt een individueel nummer en vormt de basis van het jonge parfummerk. Anthony's mannengeur had ook een belangrijke positie voor Azzaro. In de jaren zeventig domineerden gelijkaardige fougèrecreaties de scène, waaronder de grootste concurrent Paco Rabanne pour Homme. Dankzij Azzaro pour Homme had het Parijse modehuis ook een klassieke geur die vele trends en veranderingen tot op heden heeft overleefd.