Premiumproducten in het segment natuurlijke cosmetica
Het merk Börlind is sinds het einde van de jaren 1950 verkrijgbaar in elke natuurvoedingswinkel. Vanaf het allereerste begin werden Börlind verzorgingsproducten beschouwd als premium producten in het segment natuurlijke cosmetica. Dit was te danken aan de selectie van ingrediënten en de filosofie erachter. Aanvankelijk werden de huidverzorgingsseries van Börlind ontwikkeld met de individuele huidtypes en hun behoeften in gedachten. Toch heeft Börlind in zijn beschrijvingen altijd benadrukt dat de producten in de afzonderlijke series gemakkelijk met elkaar kunnen worden gecombineerd. Dit was een antwoord op zeer specifieke huidproblemen. Wat het merk Börlind vanaf het begin heeft gekenmerkt, is het gebruik van zuiver, zacht bronwater van 165 meter diepte en de geselecteerde ingrediënten. Deze zijn afkomstig van biologische teelt of wilde oogst. Vanaf het begin werden er geen dode dieren gebruikt.
Vanaf het midden van de jaren zeventig lag de focus steeds meer op de combinatie van natuur en onderzoek/innovatie, wat resulteerde in nieuwe series bij Börlind. De Annemarie Börlind Mischhaut System Balance-serie is een van de specialiteiten. Reinigingsgel, gezichtstonic, matterende dagcrème en de normaliserende nachtcrème zijn speciaal ontwikkeld voor de gecombineerde huid. Het principe van deze serie is de bijzonder zachte en balancerende werking. De gecombineerde huid mist veel vocht en bepaalde actieve ingrediënten. De onduidelijke teint van de problematische T-zone verdraagt niet veel olie, maar er is wel een grote behoefte aan ontstekingsremmende en adstringerende werkstoffen.
Het merk Börlind spreekt een groep kopers aan die heel dicht bij de natuur staan en veeleisend zijn. Er zijn enthousiaste klanten uit alle leeftijdsgroepen. Ze zijn minder bezig met uiterlijkheden zoals de verpakking en meer met een bepaalde houding en waarden in deze wereld. Er zijn nu zelfs merkambassadeurs voor het bedrijf Börlind. Dat zijn heel bijzondere en erkende mensen zoals de actrice Cosma Shiva Hagen en haar collega Christiane Paul. In hun rol als merkambassadeurs komen ze op voor eersteklas natuurlijke producten en een betere, rechtvaardigere wereld, waar de firma Börlind zich al tientallen jaren voor inzet. Börlind verzorgingsproducten en natuurlijke cosmetica zijn al verkrijgbaar in meer dan 30 landen. Er zijn ook trouwe klanten in Amerika en Azië. Hiertoe behoren bekende namen als Nicole Kidman, Kate Winslet en Renee Zellweger. In Duitsland is Renate Künast, politica voor de Groene Partij, overtuigd van de producten en gebruikt ze ook.
Börlind huidverzorging en cosmetica worden beschouwd als zeer effectief. Het zuivere bronwater van grote diepte en de geselecteerde, zuivere en waardevolle plantaardige ingrediënten zijn van grote waarde. De producten hebben ook een goede consistentie en ruiken lekker. Börlind hecht vooral veel waarde aan de geuren. Börlind is van mening dat de meest waardevolle en effectieve ingrediënten geen nut hebben als de klant de producten niet kan ruiken. In het Annemarie Börlind Mischhaut System Balance assortiment zorgen milde oppervlakteactieve stoffen voor reiniging en ingrediënten zoals toverhazelaar en algenextract voor verzorging voor uitstekende resultaten.