Rozemarijnolie, geëxtraheerd uit de typische Provençaalse planten: dit was het eerste product en tegelijkertijd de hoeksteen van het bedrijf L'Occitane en Provence. Olivier Baussant, die toen 23 jaar oud was, produceerde de etherische olie van rozemarijn met de eenvoudigste apparatuur en reed in zijn oude bestelwagen van markt naar markt om deze olie daar te verkopen. Een bedrijfsidee was geboren en zo opende Baussant in 1976 de deuren van wat later een imperium zou worden in een oude zeepfabriek in het hart van de Provence. Een jaar later volgde de eerste lavendeloogst en daarmee een nieuwe geur- en verzorgingslijn, geïnspireerd op de typische Provençaalse verrijking van de zintuigen.
Tegelijkertijd brachten de reizen van Baussant, of beter gezegd zijn zoektocht naar nieuwe zintuiglijke indrukken, hem onder de aandacht van de vrouwenprojecten in Burkina Faso. Daar worden door de vrouwen zelfstandig karitéboter en karitéboter geproduceerd, die de basis vormen voor de romige producten van L'Occitane en Provence. Het imperium groeit door een andere productievestiging en de marketing slaat nieuwe verkoopwegen in met een woonboot. De ene parfumboetiek na de andere wordt in Frankrijk gecreëerd, waar de afzonderlijke natuurproducten hun eigen verhaal vertellen. Baussant weet dat de afzonderlijke producten met hun speciale ingrediënten op authentieke wijze het verhaal vertellen van hun respectieve thuislanden. Zelf is hij opgegroeid in de landelijke omgeving van de Provence met de typische lavendelgeuren en de bijzondere gewoonten en gebruiken van de plaatselijke boeren.
De parfumboetieks strekken zich uit van de Europese markt tot de metropolen van Amerika en Azië. In al haar marketing spelen natuurlijkheid en menselijke verbondenheid een belangrijke rol voor het bedrijf. Dierproeven voor producten en bewezen kinderarbeid worden consequent uitgebannen. Productetiketten in braille worden op de verpakking van de afzonderlijke producten aangebracht om het voor deze mensen gemakkelijker te maken de producten zelfstandig te kiezen.
In 1999 wordt de eerste L'Occitane Verveine collectie gelanceerd. De natuurlijke verbena's worden geoogst aan het begin van de zomer en aan het begin van de herfst. Zelfs tijdens de oogst verspreidt deze typische plant, die bijna overal langs de Provençaalse wegen te vinden is, zijn citrustypische frisse geur. Met deze geur prikkelt verbena niet alleen de zintuigen, het verdrijft ook vermoeidheid en stress door zijn frisheid.